Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 26 okt 2019 13:43 

Delhaize past reclamecampagne aan na klacht van Waalse boeren


Supermarktketen Delhaize heeft een campagne voor biomelk aangepast op vraag van Waalse landbouwfederatie FWA. De organisatie vond dat de reclame zou suggereren dat sommige melkveehouders de normen rond dierenwelzijn niet zouden respecteren.

Een recente reclameboodschap van Delhaize stelt klanten voor om voor biomelk te kiezen van het merk van de supermarkt, om zich zo te vergewissen van het welzijn van de melkkoeien. Die reclameboodschap is volgens de FWA bij melkveehouders in het verkeerde keelgat geschoten. De federatie benadrukt dat alle melkveehouders (conventioneel of bio) ‘bijzonder strikte normen rond dierenwelzijn’ naleven.
 
‘De reclame van Delhaize, die in nauwelijks verhulde bewoordingen impliceert dat een deel van de boeren bij ons hun dieren slecht behandelt, moet ingetrokken worden’, aldus de FWA, die zich richtte tot de directie van Delhaize en tot de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. De FWA dreigde zelfs met acties. ‘Als er geen bevredigend antwoord komt van Delhaize, zal de FWA uiting geven van haar boosheid met acties op het terrein en zal ze alle mogelijke juridische stappen nemen’.
 
Maar zover hoeft het dus niet te komen. 'We betreuren dat deze biomelkcampagne sommige van onze Belgische boeren geschoffeerd zou hebben', zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver . 'Het was in de eerste plaats onze bedoeling om aan de buitenwereld te tonen welke inspanningen geleverd zijn om biomelk beter te maken. Het was zeker niet onze intentie om andere melkveehouders te beschuldigen of te schofferen, integendeel. Wij hebben steeds zeer goede relaties met de landbouwers gehad.'
 
Toen bleek dat de campagne bij sommige melkveehouders kwaad bloed zette, 'hebben we dadelijk beslist om de ongelukkige woordkeuze aan te passen', aldus Dekelver. Delhaize gaat bovendien met de landbouworganisaties samenzitten 'om dit te kaderen en de Belgische landbouw in de toekomst verder te versterken'.
 
Eerder deze week lieten ook bakkers weten dat ze problemen hadden met een campagne van Delhaize. De sectorfederatie stoort zich aan de slogan 'brood, maar dan beter', die zou suggereren dat bakkers bewaarmiddelen gebruiken. 



  Nieuwsflash
 
PAS-referentie 2030 Lees meer
 
 
Restaurant Léa Linster en Maison Colette bekroond met twee Sterren in de MICHELIN Gids België en LuxLees meer
 
 
Waterbeleid Vlaanderen: droogte, overtromingsgevoelige gebieden, Lees meer
 
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer
 
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer