Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 26 okt 2019 13:43 

Delhaize past reclamecampagne aan na klacht van Waalse boeren


Supermarktketen Delhaize heeft een campagne voor biomelk aangepast op vraag van Waalse landbouwfederatie FWA. De organisatie vond dat de reclame zou suggereren dat sommige melkveehouders de normen rond dierenwelzijn niet zouden respecteren.

Een recente reclameboodschap van Delhaize stelt klanten voor om voor biomelk te kiezen van het merk van de supermarkt, om zich zo te vergewissen van het welzijn van de melkkoeien. Die reclameboodschap is volgens de FWA bij melkveehouders in het verkeerde keelgat geschoten. De federatie benadrukt dat alle melkveehouders (conventioneel of bio) ‘bijzonder strikte normen rond dierenwelzijn’ naleven.
 
‘De reclame van Delhaize, die in nauwelijks verhulde bewoordingen impliceert dat een deel van de boeren bij ons hun dieren slecht behandelt, moet ingetrokken worden’, aldus de FWA, die zich richtte tot de directie van Delhaize en tot de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. De FWA dreigde zelfs met acties. ‘Als er geen bevredigend antwoord komt van Delhaize, zal de FWA uiting geven van haar boosheid met acties op het terrein en zal ze alle mogelijke juridische stappen nemen’.
 
Maar zover hoeft het dus niet te komen. 'We betreuren dat deze biomelkcampagne sommige van onze Belgische boeren geschoffeerd zou hebben', zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver . 'Het was in de eerste plaats onze bedoeling om aan de buitenwereld te tonen welke inspanningen geleverd zijn om biomelk beter te maken. Het was zeker niet onze intentie om andere melkveehouders te beschuldigen of te schofferen, integendeel. Wij hebben steeds zeer goede relaties met de landbouwers gehad.'
 
Toen bleek dat de campagne bij sommige melkveehouders kwaad bloed zette, 'hebben we dadelijk beslist om de ongelukkige woordkeuze aan te passen', aldus Dekelver. Delhaize gaat bovendien met de landbouworganisaties samenzitten 'om dit te kaderen en de Belgische landbouw in de toekomst verder te versterken'.
 
Eerder deze week lieten ook bakkers weten dat ze problemen hadden met een campagne van Delhaize. De sectorfederatie stoort zich aan de slogan 'brood, maar dan beter', die zou suggereren dat bakkers bewaarmiddelen gebruiken. 



  Nieuwsflash
 
Gezondheidsrisico's bij Basilicumplanten door irrigatie met vervuild (oppervlakte)water Lees meer
 
 
Aanvulling lijsten van oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen in de landbouwLees meer
 
 
Overstromingen van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen dossierLees meer
 
 
Wijziging van diverse decreten over het landbouw- en visserijbeleid Lees meer
 
 
249.000 euro voor vier lokale voedselregisseurs Lees meer
 
 
hittegolven én bosbranden zullen 9 keer vaker voorkomen in Oost-Afrika Lees meer
 
 
Tien nieuwe suikerbietrassen op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer