Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Vorig ArtikelVorig artikel

 28 nov 2019 11:21 

Nieuwe eisen voor landbouwvoertuigen vanaf 1 januari 2020


Nieuwe landbouwvoertuigen, zoals tractoren en aanhangwagens, die vanaf 1 januari 2020 worden aangekocht en in gebruik genomen, moeten over de juiste papieren beschikken. Het Proces-verbaal van Goedkeuring (PVG) en het Proces-verbaal van Benaming (PVB) worden vanaf dan vervangen door een Europees gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC). Kopers van nieuwe of tweedehandsvoertuigen moeten bij aankoop dus altijd nagaan of ze van de verkoper de juiste documenten krijgen. De nieuwe eisen hebben als doel om de verkeersveiligheid te verhogen en passen binnen Europese regelgeving.

De nieuwe eisen zijn van toepassing op:

  • Tractoren op wielen (categorie T).
  • Tractoren op rupsbanden (categorie C).
  • Aanhangwagens (categorie R).
  • Verwisselbare getrokken machines (categorie S).

De nieuwe eisen zijn niet van toepassing op:

  • Volledig gedragen landbouwmachines (zoals rotoreggen, frezen, …).
  • Zelfrijdende landbouwmachines (zoals maïshakselaars, maaidorsers, zelfrijdende sproeimachines en gewassenoogstmachines, …).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden, aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines moeten vanaf 1 januari 2020 niet langer een PVB of PVG, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) aan boord hebben. Dat document moet steeds door de verkoper worden afgeleverd. Wie dat niet heeft, kan een individuele goedkeuringsprocedure aanvragen waarbij het voertuig een reeks testen moet doorlopen en aan verschillende technische vereisten moet voldoen. Na afloop ontvangt de eindgebruiker een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden en aanhangwagens moeten daarnaast een geldig keuringsbewijs aan boord hebben. Dat geldt ook voor verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb).

Nieuwe verwisselbare getrokken machines met een snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten niet over een geldig keuringsbewijs beschikken omdat die voertuigen niet naar de technische keuring moeten.

 

Wijzigingen per categorie

 

Tractoren op wielen (categorie T) en rupsbanden (categorie C):

Wat verandert:

Om een nieuwe tractor op wielen of rupsbanden vanaf 1 januari 2020 in te kunnen schrijven bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

Wat blijft ongewijzigd:
Tractoren op wielen of rupsbanden moeten nog altijd naar de technische keuring voor eerste ingebruikname. Afhankelijk van het gebruik moet de tractor ook naar de periodieke keuring. Dat geldt bijvoorbeeld voor tractoren met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Tb) en tractoren die zijn ingeschreven voor het vervoer voor derden.

 

Aanhangwagens (categorie R):

 

Wat verandert:

Om een nieuwe aanhangwagen vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

 

Wat blijft ongewijzigd:
Aanhangwagens hebben een geldig keuringsbewijs nodig:

  • Aanhangwagens met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Ra) moeten enkel naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname.
  • Aanhangwagens met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Rb) moeten jaarlijks naar de technische keuring.

 

Inschrijving bij de DIV is niet nodig, behalve als de aanhangwagen ingeschreven wordt voor het vervoer voor derden.

 

 

Verwisselbare getrokken machines (categorie S):

 

Wat verandert:

Om een nieuwe verwisselbare getrokken machine vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan niet langer een PVB nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

 

Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten, zoals tot nu het geval was, niet naar de technische keuring, ook niet naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname.

 

Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb) moeten vanaf nu naar de keuring voor eerste ingebruikname, en daarna jaarlijks naar de technische keuring.

 

Wat blijft ongewijzigd:

Inschrijving bij de DIV is niet nodig.

 

 

Geen COC of IGC?

Wie vanaf 1 januari 2020 bij aankoop of eerste ingebruikname van de verkoper geen Europees gelijkvormigheidsattest (COC) heeft ontvangen en ook niet beschikt over een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) moet zo een document alsnog aanvragen. Dat kan via de verkoper. Kan die geen COC of IGC afleveren? Dan moet hij via de fabrikant een individuele goedkeuringsprocedure aanvragen bij de technische dienst voor landbouwvoertuigen (ESTL).

Toepassing van Europese verordening
Om de verkeersveiligheid te verhogen, moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2020 worden verkocht, geregistreerd en in het verkeer gebracht, voldoen aan de nieuwe Europese verordening EU 167/2013. Daarmee krijgen alle voertuigen in Europa eenzelfde statuut waardoor verkoop over de landsgrenzen makkelijker kan verlopen. Alle fabrikanten moeten die Europese verordeningen toepassen.

Meer info?
Meer informatie over (tweedehands)landbouwvoertuigen, de nieuwe eisen, het gelijkvormigheidsattest en de individuele goedkeuringsprocedure vindt u op www.vlaanderen.be/landbouwvoertuigen.

 


 



  Nieuwsflash
 
Erkenning storm en rukwinden 9-15 maart 2019 als algemene ramp Lees meer
 
 
Nieuwe EU-regels voor de plantengezondheid Lees meer
 
 
SALV biedt kompas met aanbevelingen voor klimaatbestendige visserijsector Lees meer
 
 
Succesvolle studiedag vloeibaar bemesten Lees meer
 
 
Oostenrijk trekt gepland glyfosaatverbod in Lees meer
 
 
Rundveesector - Imago-ondersteunende initiatieven Lees meer
 
 
Slachthuizen - Omgevingslawaai tijdens het slachtproces Lees meer
 
 
Inzet seizoenarbeiders in land- en tuinbouwLees meer
 
 
VLAM presenteert vandaag zijn promotieplannen voor 2020Lees meer
 
 
Moeskopperijverbod Lees meer
 
 
Bejaging everzwijnenLees meer
 
 
158.000 subsidie voor studie naar oude landbouwmethode Lees meer
 
 
Product op basis van metalaxyl-M tijdelijk toegelaten tegen Pythium door behandeling zaaizaad vlasLees meer
 
 
Stijging van de perenprijzenLees meer
 
 
Handelsmissie naar China en onze productenLees meer
 
 
Op zoek naar gecombineerde waterbuffers bij landbouwersLees meer
 
 
Landbouwparlement op Agribex 2019: Slotspeech Johan ColpaertLees meer
 
 
Enkele gunstige wendingen na een moeilijk jaar 2018 voor de landbouwsector Lees meer
 
 
Agribex: brede weersverzekering toegelichtLees meer
 
 
De ondersteuning van bioclusters Lees meer
 
 
Corruptie bij het gemeenschappelijk landbouwbeleid Lees meer
 
 
Belgisch varkensvlees naar ChinaLees meer
 
 
Het pesticidegebruik in de landbouw Lees meer
 
 
Erkenning van Vlaanderen als aparte agrarische productie-entiteit Lees meer
 
 
Actualiteitsdebat over het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030Lees meer
 
 
Erkenning algemene ramp overstromingen 19 mei 2019 (WalloniŽ)Lees meer
 
 
Biodiesel en varkenspest doen palmolie boomenLees meer
 
 
Selectieve herbiciden voor niet-professioneel gebruik: einde van de gebruiksperiode 1Lees meer
 
 
MAP5 nog maar eens een flopLees meer
 
 
Kerstboomkwekers in de clinch met Ikea Lees meer
 
 
Europa staakt strijd tegen door Chinezen gevreesde bacterievuurLees meer
 
 
Toegang tot landbouwgrond voor CSA-boerenLees meer
 
 
17 goedgekeurde projecten en nieuwe oproep van 6.4 miljoen euro voor opleidingen rond AI en CS Lees meer
 
 
Waterkwaliteit in landbouwgebied in Vlaanderen moet beter Lees meer
 
 
Een POC kan de positie van de boer versterkenLees meer