Hoewel Belgen denken dat ze vrij goed op de hoogte zijn over hoe een Belgische boer zijn professioneel leven invult, blijkt uit het onderzoek dat hun kennis over de landbouwsector toch eerder beperkt is.
Slechts zes procent van de ondervraagden kan uit een reeks appelsoorten de Belgische soorten aanduiden, een derde van de respondenten heeft geen flauw idee hoeveel landbouwbedrijven België telt en ook het gemiddeld aantal koeien dat een melkveebedrijf heeft, is een groot raadsel voor heel wat Belgen. De meningen over de sector sinds de fipronilcrisis worden wel meer uitgesproken en minder mensen waren onbeslist.
Toch is dit gebrek aan kennis geen punt als het over vertrouwen in de sector gaat: maar liefst tachtig procent van de Belgen geeft aan vertrouwen te hebben in Belgische landbouwproducten, een daling met slechts vier procent in vergelijking met het onderzoek dat voor de fipronilcrisis werd gevoerd.
Voor één op de vijf Belgen is herkomst een belangrijke factor bij aankoop, tweederde van de respondenten verkiest seizoensgebonden producten. Daarnaast is ook duidelijk dat Belgen een hart hebben voor landbouw: 62 procent van de respondenten kopen voeding van bij ons en doen dit om lokale boeren te steunen. 88 procent van de ondervraagden heeft veel respect voor boeren en een groot deel van hen meent dat landbouw goed is voor de natuur, omdat dan minder voeding moet geïmporteerd worden.
De studie werd uitgevoerd bij 1.000 Belgen in de aanloop van landbouwsalon Agribex, dat van 5 tot en met 10 december in Brussels Expo plaatsvindt