|
Crevits geeft ondernemerschap bij jongeren een stevige duw
De Vlaamse Regering heeft vandaag op de Dag van de Ondernemer op voorstel van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits beslist om 1.350.000 euro toe te kennen aan de Vlaamse Jonge Ondernemingen en 120.000 euro aan de MyMachine waarbij jongeren hun droommachine kunnen ontwerpen. De middelen zijn bedoeld om het ondernemerschap bij jongeren aan te wakkeren. Dit schooljaar worden nieuwe programma’s tot stand gebracht die aansluiten bij de nieuwe eindtermen rond ondernemingszin. MyMachine gaat voor het eerst ook samenwerken met leerlingen uit het buitengewoon onderwijs.
|
Vlajo : Dromen, Doen, Durven en Doorzetten
De Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) stelt zich tot doel om jongeren warm te maken voor het ondernemerschap. Van de kleuterklas tot het hoger onderwijs worden leertrajecten aangeboden onder het 4D progressiemodel: Dromen, Doen, Durven en Doorzetten. Vlajo integreert diverse thema’s in haar programma’s: STEM, duurzaam ondernemen, kansenzoekende jongeren, financiële geletterdheid, enz. Samen met 2.000 leerkrachten en vrijwilligers uit het bedrijfsleven worden meer dan 200.000 jongeren bereikt. Vlajo organiseert onder meer wedstrijden, innovatiekampen, nationale marktdagen, speed dating, award uitreikingen en gastlessen door ondernemers.
Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “We hebben de ambitie om ondernemingszin in het DNA van het onderwijs te krijgen, ‘van kleuter tot student’. De nieuwe eindtermen ondernemingszin en STEM in de eerste graad van het secundair onderwijs dragen daartoe bij. Samen met Vlajo streven we naar een sterk partnerschap tussen het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid.”
Dit schooljaar worden dan ook 4 nieuwe programma’s aangeboden in uitvoering van die nieuwe eindtermen: Talent4Change, Kid@Bizz, STEM Ondernemers voor de Klas en de evaluatietool CompassMe. Er worden extra middelen ingezet voor de digitalisering van programma’s en communicatie, om meer maatwerk aan te bieden en het sensibiliseren voor ondernemingszin nog te verbreden.
MyMachine nu ook in het buitengewoon onderwijs
MyMachine Vlaanderen heeft een mooi parcours afgelegd. Het idee om droommachines te ontwerpen kwam tot stand in West-Vlaanderen, heeft uitbreiding gevonden naar Vlaanderen en is intussen internationaal geroemd. Het idee is eenvoudig: leerlingen uit het lager onderwijs creëren gedurende een schooljaar hun eigen droommachine, studenten hoger onderwijs ontwikkelen de ideeën tot een concept en de leerlingen van het secundair onderwijs bouwen aan prototypes. Op die manier worden ondernemingszin, creativiteit, 21e -eeuwse vaardigheden, talentontwikkeling, student-gedrevenheid, STE(A)M-vaardigheden en kruisbestuiving binnen alle onderwijsniveaus gestimuleerd. In de praktijk werken 600 tot een 750 deelnemers uit de drie onderwijsniveaus per schooljaar samen. Zo werd bijvoorbeeld in het verleden een pannenkoekenshooter ontwikkeld of een verwarmingsfiets.
Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “MyMachine stimuleert de creativiteit en de verwondering van jongeren. De voorbije 10 jaar heeft MyMachine duizenden ideeën verzameld, honderden prototypes opgeleverd en meer dan 8.000 jongeren bereikt. Dit schooljaar zal MyMachine voor het eerst samenwerken met leerlingen uit het buitengewoon onderwijs. Samen met studenten ergotherapie, die de leerlingen begeleiden, gaan ze droommachines bedenken en tekenen. Een belangrijke stap voor een meer inclusieve samenleving.”
Peter Coenen, directeur Vlajo: “Ondernemen is hip bij studenten. We zien jongeren in een minionderneming stappen alsof ze een nieuwe sport kiezen. Producten, diensten en oplossingen bedenken en omzetten in tastbare projecten. Maar we dienen de begeleidende leerkrachten en docenten ook goed te ondersteunen in hun veranderende rol. Zij zijn de ‘teacherpreneurs’.”
Zeer recent werd MyMachine uitgeroepen tot HundrED 2020 Innovator in de selectie als ‘één van de beste innovaties in onderwijs wereldwijd in 2020’ door HundrED, een wereldwijd actieve non-profit in ondersteuning van onderwijsinnovatie.
|
|