“Maar al evenlang wachten we op onze centen van het rampenfonds”, zegt bloemiste Vanessa Braeckman uit Evergem. En ze is niet de enige. In Oost-Vlaanderen alleen al zijn er nog een kleine 3.000 dossiers niet afgewerkt door “personeelsgebrek”.
Chris Snick schreef erover in het Nieuwsblad.
Coördinator rampenfonds Oost-Vlaanderen:“Wanneer alles afgewerkt zal raken? Als we snel personeel vinden en niemand valt ziek, dan nog dit jaar. Anders wordt het 2019”
“Al mijn serres waren kapot”, zegt bloemiste Vanessa Braeckman. “Die uit glas waren gelukkig verzekerd, daar zag ik al centen van, maar voor die uit plastic was er geen verzekering. De schade bedroeg 32.000 euro. Dat dossier ligt bij het rampenfonds. Nog steeds. En intussen tikt de tijd verder en worden bouwmaterialen alleen maar duurder. De hersteller die vier jaar geleden de offerte maakte, zal het vast en zeker niet meer voor die prijs kunnen doen.”
Ook een andere tuinbouwer, die liever niet met naam in de krant komt, zag nog geen cent op zijn bankrekening verschijnen. “Hier was voor meer dan 100.000 euro schade. Geld dat ik zeer goed kan gebruiken. Veel van mijn collega’s die ook moesten wachten, zijn van miserie zelfs gestopt. Er is me nu beloofd dat het snel in orde komt. Ik hoop het, het heeft nu echt wel lang genoeg geduurd.”
Beide tuinbouwers komen uit Oost-Vlaanderen, waar de achterstand het grootst is. Van de meer dan 6.000 ingediende dossiers is amper iets meer dan de helft afgewerkt. In West-Vlaanderen – goed voor een 1.400 dossiers – liggen er nog een vijftigtal op de stapel. In Antwerpen gaat het om 375 “vooral onvolledige” dossiers van de 3.250.
Dat er in Oost-Vlaanderen nog zo’n gigantische stapel ligt, heeft volgens coördinator Didier Detollenaere verschillende redenen. “Om te beginnen kregen we er veel meer binnen dan alle andere provincies samen. En in elk dossier kruipt veel werk. Eerst checken we of alle documenten aanwezig zijn. Pas als dat zo is, kunnen we een expert aanstellen. Die moet op plaatsbezoek of het geval onderzoeken met foto’s. Hij maakt een raming, daarna maken wij een berekening en pas dan kan het dossier naar Brussel voor betaling.”
“Neem daar nog bij dat we problemen hadden én hebben met de bezetting”, zegt Detollenaere. “Toen de eerste dossiers arriveerden, was onze expert al weg naar de gewestelijke dienst in Brussel. We hadden dus geen ervaring én geen volk meer. De nieuwe krachten die erbij kwamen, moesten zich eerst enkele maanden inwerken. En dan is er nog het feit dat de jobs maar moeilijk ingevuld raken. We mogen zeven man inzetten, maar er zijn er maar vier. De selectieprocedure voor extra volk is opgestart, maar ook dat neemt een paar maanden in beslag.”
Al wijst de arrondissementscoördinator ook wel in de richting van diegene die de dossiers indienden. “Eén op de drie onafgewerkte dossiers zit momenteel in wacht, omdat er documenten ontbreken. We schreven de mensen daarover aan, maar sommigen doen zelfs de moeite niet om te antwoorden. Mogelijk omdat het maar om een klein bedrag gaat, soms is het maar een 100 euro. Maar intussen hebben wij er wel werk in moeten steken, en kwamen andere dossiers daardoor nog niet aan bod.” Wanneer alles afgewerkt zal raken? “Als we snel volk vinden en niemand valt ziek, dan nog dit jaar. Anders wordt het 2019.”