Op 15 mei brachten we werknemers en werkgevers uit de horeca in contact met gedreven Limburgse land- en tuinbouwers die eerlijke, originele en streekgebonden topproducten brengen, zonder dat hier mijlenver transport voor nodig is. Onder een stralende zon trokken we naar de biologische groententuinen & serres en zelfoogsttuin van De Wroeter, kaasmakerij Karditsel en geitenboerderij ’t Goerenhof, distillerie 't Stookkot, beenhouwerij Martenshoeve, wijndomein Hoenshof en brouwerij Jessenhofke.
De korte keten
Producten aankopen via de zogenaamde ‘korte keten’ betekent kiezen voor kwaliteitsvolle producten met een duidelijke herkomst aan een eerlijke prijs. De producten zijn niet alleen kraakvers, maar ook uniek en origineel. Kiezen voor korte keten is kiezen voor seizoensgebonden en duurzame producten. Ook Jong Keukengeweld-topchef Laurens Snykers maakte deel uit van het gezelschap. Hij brengt in zijn restaurant Zoethout een creatieve, pure en streekgebonden keuken. Productkwaliteit staat voor hem centraal. "Die kwaliteit vinden we terug bij de lokale producenten waarmee we de liefde voor de producten delen. De persoonlijke aanpak is een grote troef en bovendien zijn ze de perfecte gids voor de seizoenen.”
Voor deze culinaire passie-workshop werkten we samen met Puur Limburg. Dit is een sterk uitgebouwd logistiek en communicatieplatform voor kwaliteitsvolle, seizoensgebonden, ambachtelijke producten van Limburgse bodem. De doelstellingen van de coöperatie zijn het ondersteunen van innovatief ondernemerschap en het ontwikkelen en versterken van intelligente distributievormen voor landbouw- en streekproducten. Vanuit Puur Limburg wordt er dit jaar extra sterk ingezet op het ondersteunen van de Limburgse horeca. Ook voor de Limburgse land- en tuinbouwer is deze vernieuwde interesse in lokale producten vanuit de horeca een positieve tendens.
“Hoeve- en streekproducten zitten duidelijk in de lift. Hun smaak, echtheid en versheid maken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor een product van eigen bodem. Onze Limburgse hoeve- en streekproducten zijn als het ware het smakelijke visitekaartje van onze regio. Ze geven onze streek een typische identiteit en zijn een weerspiegeling van de veelzijdigheid van onze Limburgse land- en tuinbouwsector,” besluit Inge Moors, gedeputeerde voor landbouw.
De deelnemers waren onder de indruk van hun uitstap. Ze hebben niet alleen unieke topproducten leren kennen, maar hingen ook echt aan de lippen van de producenten.
Bron: fanvanhoreca