Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 13 apr 2017 10:35 

Lidl gaat vlees van haantjes van legrassen verkopen


Discounter Lidl gaat als eerste supermarkt hanenvlees verkopen van legrassen. Normaal worden de haantjes van legrassen direct uit het ei vergast omdat ze geen waarde hebben in de productie. Wakker Dier beloont Lidl met een positieve radiospot voor deze dierenwelzijnsprimeur. De legkippen gaan vanaf deze zomer eieren leggen op een nieuw pluimveebedrijf in Nederlands Limburg.

Zowel het vlees van de haantjes' als de eieren van de hennen liggen vanaf oktober in het schap bij Lidl. Het vlees en de eieren worden verkocht onder het merk Kipster. De producten dragen 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming.

In Nederland worden jaarlijks ruim 40 miljoen haantjes direct nadat ze uit het ei komen vergast. Ze zijn economisch niet rendabel te houden omdat ze langzaam groeien. Een aantal biologisch boeren vindt het niet te verantwoorden om de eendagshaantjes direct te doden en levert hanenvlees aan de horeca of biologische slagers. Nu komt het hanenvlees van legrassen ook voor het eerst in de supermarkten van Lidl. De eerste haantjes groeien op in een stal, maar Kipster hoopt zo snel mogelijk een pluimveebedrijf met buitenuitloop te vinden die de haantjes wil gaan houden.

Naast het Rondeel-ei van Albert Heijn, het Gijs-ei van Plus en het Vrolijke Kip-ei van Deen, eieren die niet biologisch zijn, maar wel 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming verdienen, komt daar nu Kipster bij. De eieren komen van een nieuw bedrijf in Limburg waar de pluimveehouder het milieu-, mens- én diervriendelijkste supermarktei van Nederland wil produceren. De stal is ontworpen met de nieuwste technieken op het gebied van milieu, maar zet dierenwelzijn daarbij voorop. Het systeem is bovendien boervriendelijk omdat Kipster en Lidl een goed verdienmodel voor de boer hebben afgesproken.

De legkippen van Kipster leven in een boerderij waar zij aan twee kanten naar buiten kunnen: in een buitentuin en in een binnentuin die ook toegankelijk is als kippen binnen moeten blijven vanwege vogelgriep. Beide tuinen worden voorzien van zand om te stofbaden, stro om te pikken en bomen om onder te scharrelen. Tevens wordt de fijnstof in de binnentuin afgevangen. Ook het voer is zo duurzaam mogelijk geproduceerd. Om al deze redenen krijgen de eieren daarom 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming.

Wakker Dier is erg blij met de stap van Lidl. Als de Kipster-eieren en -haantjes in oktober in het schap liggen, zal de organisatie de stap belonen met een radiospot. Net zoals de organisatie deed toen Albert Heijn het Rondeel-ei introduceerde en toen supermarkt Plus aankondigde álle legkippen naar buiten te laten. Wakker Dier hoopt zo een steentje bij te dragen om de stap van Lidl een succes te maken, zodat vele andere supermarkten zullen volgen.

bron: Wakker Die



  Nieuwsflash
 
E-commerce kan export van Belgische voeding naar China boosten Lees meer
 
 
SALV tevreden met nieuw OpenruimtefondsLees meer
 
 
DCA-Markets introduceert DCA spot- en termijn prijzen uien Lees meer
 
 
PCA-notering houdt standLees meer
 
 
Francesco Vanderjeugd wil álle Open VLD-leden toekomst van partij mee laten bepalen Lees meer
 
 
Horeca Expo, 17 – 21 november in Flanders Expo GentLees meer
 
 
Droogte/hitte zomer 2019: grondwaterstanden blijven laag voor de tijd van het jaar Lees meer
 
 
Agribex 2019: de brede weersverzekering toegelicht Lees meer
 
 
Agribex 2019: VLIF verhoogt steun voor klimaatslimme landbouw Lees meer