“Momenteel zijn vrachtwagens en bussen verantwoordelijk voor zo’n 6 procent van alle broeikasgassen die de Europese Unie uitstoot.” Aan het woord is Green Deal-baas Frans Timmermans. Met trots presenteert hij in Straatsburg een nieuw Commissievoorstel dat de uitstoot van zware voertuigen flink aan banden moet leggen.
Concreet wil de Commissie dat er vanaf 2030 binnen de EU alleen nog zware voertuigen verkocht worden die 45 procent minder uitstoten dan in 2019. Tegen 2040 moet dit 90 procent zijn. Nieuw verkochte stadsbussen moeten tegen 2030 zelfs volledig uitstootvrij zijn.
“Ik ben erg tevreden met dit voorstel. Hiermee tonen we aan burgers dat de transitie naar een schonere en gezondere toekomst snel kan gebeuren”, aldus Timmermans. De PvdA’er benadrukt dat het er bovendien voor gaat zorgen dat we voor bandstofimport minder afhankelijk zijn van het buitenland. 99 procent van de zware voertuigen rijdt immers nog op diesel. Ook zou het de luchtvervuiling in Europese steden fors terugdringen. “Jaarlijks sterven daar nog 300.000 Europeanen voortijdig aan”, aldus Timmermans.
Vrijstelling voor trekkers met verbrandingsmotor
In het voorstel van de Commissie krijgen landbouwvoertuigen, zoals trekkers, wel een vrijstelling. Ook een hele reeks voertuigen die dienen voor de openbare veiligheid, denk aan ambulances, legervoertuigen of brandweerwagens, hoeven niet aan de uitstootregels te voldoen.
Let op, het gaat hier slechts om een voorstel van de Commissie. Pas wanneer de lidstaten en het Europees Parlement een akkoord over het voorstel sluiten, dan zal het ook echt een Europese wet worden. Theoretisch kan er bij die onderhandelingen dus nog aan de vrijstellingen gesleuteld worden.
Europarlementariër Jan Huitema (VVD) denkt echter niet dat er uitstootregels voor trekkers komen: “Het grote probleem bij zware landbouwvoertuigen is dat zij veel kracht moeten overbrengen. De grote batterijen die daarvoor nodig zijn, kosten nog te veel geld.”
Voordelen van elektrisch boeren
Toch ziet Huitema ook de voordelen van elektrisch boeren: “Omdat er minder onderdelen nodig zijn voor een elektrisch voertuig, is het vaak betrouwbaarder. Je hebt daardoor minder onderhoud.” Volgens hem is één van de grote ergernissen dat tijdens de oogst de machines stukgaan.
Bij een gelijksoortige wet voor auto’s en bestelbusjes ging deze week het licht wel al definitief op groen. Een meerderheid van het Europees Parlement keurde een wet goed die de verkoop van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor vanaf 2035 moet verbieden. In combinatie met het voorstel voor zware voertuigen lijkt het einde van de ronkende verbrandingsmotor zo definitief in zicht.Deel dit artik