Welke stap nu ook gezet wordt, het ABS roept de Vlaamse Regering op om met gezond boerenverstand verder te werken in dit dossier en onze sector niet eens te meer op te zadelen met bijkomende beperkingen. Binnen het Vlaamse landschap is er plaats voor veel verschillende bestemmingen, maar die keuze mag niet inhouden dat de ene sector geofferd wordt ten voordele van de andere. Er zijn keuzes mogelijk waarbij alle sectoren aan hun trekken komen en de lasten niet alleen op de zwakste schouders gelegd worden.
Wij weten uit ervaring dat voor beschermings- of compensatieverhalen steeds in dezelfde richting gekeken wordt om bepaalde doelen te realiseren, met name naar het landbouwgebied en wat de bescherming en herbestemming of beperking in gebruik van landbouwgronden door allerlei natuur- en bosregelgeving betreft, hebben wij het als sector wel gehad.
De vaststelling van de boskaart kwam in de feiten neer op een verkapte vorm van onteigening met inperking van het eigendomsrecht zonder financiële compensatie voor het beperken van het eigendoms- of gebruiksrecht. In de recentste berichtgeving lag steevast de klemtoon op de ontwaarding van bouwgrond. Wat niet aan bod kwam, is dat 75% van de oppervlakte die geraakt wordt door de boskaart, in landbouwgebruik is (8.000 van de 12.500 ha). Het ABS had de leden opgeroepen om de kaart grondig te analyseren en bezwaar in te dienen om hun rechten maximaal te vrijwaren. Wanneer er een nieuwe kaart zou komen, dan doen we zonder verpinken hetzelfde.
Dat agrarisch gebied als restgrond aanzien wordt om alles en nog wat te kunnen waarmaken in andere sectoren, dat leren ons de recente ervaringen rond de uitbreiding van de Antwerpse haven op de linker Scheldeoever of in de achterhaven van Zeebrugge of andere natuur- of bosontwikkelingsprojecten. Met het Vlaamse bosdecreet van 1990 is een bouwheer verplicht gevelde bos-bomen in woon- of industriegebieden te compenseren in geld via het boscompensatiefonds of in natura door elders bomen nieuw aan te planten. Verschillende Limburgse gemeenten bijvoorbeeld (Genk bijv.) rooiden de voorbije jaren bomen op hun eigen te ontwikkelen industrieterreinen en lieten nieuwe bomen aanplanten in te ontwikkelen stadsrandbossen in West-Vlaanderen of andere provincies, waar de basisbestemming agrarisch gebied was.
In principe kan de overheid weliswaar eigendomsbeperkingen opleggen in het algemeen belang, als dat coherent gebeurt en de schade gecompenseerd wordt. Dan kan de eigenaar ook planschade vragen. Met alle financiële gevolgen van dien voor de Vlaamse Overheid, maar dat lijkt van ondergeschikt belang …