Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Vorig ArtikelVorig artikel Volgend artikelVolgend Artikel

 19 nov 2021 08:44 

AGF-inspiratietoer naar het VK van VLAM was een succes


VLAM organiseerde op 8 en 9 november een bezoek aan Londen voor bedrijven uit de aardappel-, groente- en fruitsector. Exporteurs en veilingen kregen tijdens deze tweedaagse de kans om persoonlijke contacten te leggen op de Britse markt. Onder ruime belangstelling kregen de deelnemers de kans om opportuniteiten en nieuwe trends in het Britse retaillandschap te ontdekken.

 

The times they are a changin’

Er beweegt heel wat op de Britse retailmarkt en daar hebben Covid en de Brexit een flink aandeel in. Tijdens deze tweedaagse VLAM-missie kregen de deelnemers voeling met de veranderingen op gebied van e-commerce, verpakkingen, home delivery, assortimentsmanagement, foodservice, discounters …

De tweedaags startte met een workshop voor de Vlaamse deelnemers, FIT London, Fruitnet en Tesco. Opvallend veel tijd werd besteed aan het belang van duurzame verpakkingen en consumentengedrag in het VK. De interessante inzichten van Tesco en Fruitnet konden de volgende dag tijdens de retailtour meteen afgetoetst worden aan de realiteit, wanneer de delegatie het assortiment verse producten in de rekken ging bekijken.

Dag twee startte al heel vroeg met een uitgebreide rondleiding aan de New Covent Garden Market en op maat uitgewerkte gesprekken. New Covent Garden Market is in volle ontwikkeling en de hallen worden volledig vernieuwd. Binnen enkele jaren zal de hele markt een gedaanteverandering gekregen hebben waarbij de nieuwe hallen ook omringd worden door sectorgerelateerde bedrijven (foodservice, Fruitnet …).

Retailtour

Met eigen ogen de markt ontdekken is uiteraard onontbeerlijk tijdens een inspiratietoer. Tijdens de retailtour was er opvallend veel interesse van de retailers zelf. Niet enkel de storemanagers maakten hun opwachting, maar vaak kwam ook de aankoper ter plaatse om eindelijk na twee jaar nog eens potentiële en bestaande leveranciers van het continent te ontmoeten.

VLAM voorzag afspraken met Asda, Sainsbury, Tesco, Morrisons, Whole Foods, Marks and Spencer en Waitrose. De groep bezocht ook een Amazon-verdeelpunt van de supermarkten. Bij bijna alle retailers waren Belgische producten te vinden, zowel groenten, fruit als aardappelproducten.

De delegatie ging ook een kijkje nemen bij de Duitse discounters, die steeds meer marktaandeel winnen. Het belang van Aldi als prijszetter was zeer opmerkelijk. Als slot van de inspiratietoer stond een producent van kruiden en kiemgroenten op het programma, waarbij de productie onder de grond gebeurde, pal in centrum London. Ook in het VK is dit een opkomende markt.

VLAM blikt alvast terug op een geslaagde inspiratietour die bij de deelnemers smaakte naar meer van dit soort VLAM-initiatieven op bestaande markten.

  •  
 


  Nieuwsflash
 
Land≠bouw≠rap≠port 2020 (LARA) Lees meer
 
 
Fevia lanceert nieuwe duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrieLees meer
 
 
VLIf steunmaatregelen voor landbouwers getroffen door PFOS-vervuiling 3M ZwijndrechtLees meer
 
 
ANB en VLM - aangekochte grondenLees meer
 
 
Voldoet jouw teeltplan aan de pre-ecoregeling voor verhogen v/h effectieve organisch koolstofgehalteLees meer
 
 
Bedrijfseconomische resultaten per landbouwsectorLees meer
 
 
liquiditeitsbescherming aan varkenshoudersLees meer
 
 
Verlening eenmalige korting varkenshouders voor ophaling krengenLees meer
 
 
Wetgeving driftreductie en bufferzones op een rijtje Lees meer
 
 
Algemene Vergadering Phytofar 2021: de plantaardige voedselketen en klimaatveranderingLees meer
 
 
Overstromingen WalloniŽ op 24 juli 2021 erkend als algemene rampLees meer
 
 
Overstromingen 14-16 juli 2021 in WalloniŽ erkend als ramp: schadedossier indienenLees meer