“Dit jaar moet ik 4.300 euro betalen aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM)”, zegt een grote Limburgse fruitboer. “Ze berekenen dat volgens het aantal hectare en als groot fruitbedrijf kost me dat dus veel geld want die bijdrage is verplicht. Bedoeling is dat ze daarmee onze producten promoten. Maar ik zie daar alvast nooit iets van. Op tv lopen er geen spotjes voor onze eigen appelen en peren, terwijl die Pink Lady er dus wel is. We zouden die reclame nochtans goed kunnen gebruiken want het gaat zeer slecht. We verkopen al drie jaar onder de prijs.”
Ook verschillende collega’s treden hem bij. “Anoniem, want we hebben al miserie genoeg binnen de sector.”
De VLAM reageert “dat er wel degelijk promo wordt gevoerd”. “In samenspraak met de sector wordt vooral ingezet op het buitenland, want driekwart van ons fruit wordt geëxporteerd”, zegt woordvoerster Liliane Driesen. “Maar ook hier voeren we campagne. Het klopt dat dat al even niet meer op tv gebeurde, maar zo’n spot is zeer duur. In oktober hadden we wel nog een radiospot en we werken ook op online kanalen.”