Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 16 apr 2018 11:02 

Reactie Faircoop op de uitzending Pano op TVéén


Terwijl nog steeds miljoenen mensen honger lijden besteedt de Westerse consument slechts 12 % van zijn inkomen aan voeding, 20 jaar geleden was dat het dubbele.

De prijs die de boer krijgt is de laatste decennia niet verhoogd, in tegendeel. Dit is geen gezonde situatie! De macro-econoom Geert Roels stelt dat een maatschappij die enkel kiest voor het goedkoopste, erdoor ten onder gaat. Alles moeten invoeren houdt grote risico’s in.
De burger heeft respect voor de boer en weet dat hij hard werkt en te weinig verdient. Als de boer een ‘Eerlijke prijs voor een (h)eerlijk product’ vraagt wil hij dat ook geven.
Hij wil gerust 10 %  meer betalen als dat ten goede komt aan de boer. Voor een goede kwaliteit en een gewaarborgde traceerbaarheid vanuit de boer met bijhorend verhaal en herkenning zullen de meeste consumenten kiezen voor het boerenproduct, zoveel bleek duidelijk uit de markttest die in de uitzending getoond werd.
Dat is juist het gene dat Faircoop met zijn Fairebel beoogde en ook gerealiseerd heeft: uitmuntende kwaliteit, lokale productie, goede herkenbaarheid, overal dezelfde verkoopprijs zonder afprijzing. Voor elke liter Fairebel gaat er 10 cent extra naar de boer. Het succes van Fairebel liegt er niet om: sinds de start in 2009 zijn de producten in nagenoeg alle grootwarenhuizen verkrijgbaar en is de verkoop steeds maar gegroeid. Ook het gamma breidde uit: gestart met de halfvolle drinkmelk, kwamen er ook de chocomelkjes aan met een volle smaak, later de zachte grasmelkkaas, de authentieke volle melk, de ijskreem en nu ook nieuw in de winkel: de échte Fairebelboter! 
Nieuw bij Fairebel was ook dat de boer zelf zijn product promoot in de winkel met zíjn gezicht, zíjn présence. 
Na de uitzending waren er meerdere peilingen waar hij de consument aangeeft meer te willen betalen als het ten goede komt van de boer. Fairebel is het levende bewijs dat de hij inderdaad meer wil betalen voor zijn producten, dat het niet alleen blijft bij peilingen, we moeten als merk enkel nog bekender worden bij de consument.
Verder staan we als coöperatie nog steeds open voor ALLE Belgische boeren, ook consumenten kunnen coöperant worden en ons zo steunen in onze strijd voor eerlijke voedselprijzen.
We moeten zorg dragen voor onze boeren. Elke dag stoppen er 4. Hun bezieling is groot, maar als er geen verloning komt stopt het op een moment eens… Dat willen we toch niet, nietwaar?
Bij deze wensen wij u ook nog eens uit te nodigen op de persconferentie voor de voorstelling van onze boter in melkerij Olympia te herfelingen.



  Nieuwsflash
 
Vlaamse Regering over het Europese natuurbeleidLees meer
 
 
Vraag om uitleg Vraag om uitleg over het vermoeden van vergunning 4391 (2024-2025) van Jurgen CallLees meer
 
 
Nieuwe intendant voor het Turnhouts VennengebiedLees meer
 
 
Vrijwillige stopzettingsregeling voor varkensstallen door behoud en hervergunning van mestopslagLees meer
 
 
Afstandsregels voor megawindturbines Lees meer
 
 
Natuur in landbouwgebied Lees meer
 
 
Oorzaken van de triazoolvervuiling in het drinkwater Lees meer
 
 
Schaduw als hittebestrijder Lees meer
 
 
Aardbeienbedrijf Vermeiren zet toon met duurzaam waterbeheer dankzij waterpaspoort Lees meer
 
 
Pacht landbouwgrond met een derde gestegen op 10 jaar tijdLees meer
 
 
Een derde minder varkensbedrijven in 2030 volgens prognose Lees meer
 
 
Agrometeorologische Berichten Situatie op 1 juli 2025 Lees meer
 
 
Resolutie over een verbod op het gebruik van PFAS-houdende pesticidenLees meer
 
 
Waterbeleid en Bleu DealLees meer
 
 
Mogelijke impact van doorgedreven dierenwelzijnsmaatregelen Lees meer
 
 
Vragen over aardappelprijzen en -export Lees meer
 
 
Nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Oekraïne en de EU Lees meer
 
 
Impact van de verzilting op de landbouw Lees meer
 
 
Hittegolf op komst? Het FAVV deelt 8 onmisbare tips met de voedingssector Lees meer
 
 
Clarebout bouwt nieuwe fabriek in China Lees meer
 
 
De uitdagingen in de zuivelindustrie Lees meer
 
 
Bent u landbouwer en overweegt u een beheerovereenkomst met de VLM? Lees meer
 
 
Stalmest uitrijden? Neem foto’s via LV-AgriLens als bewijs Lees meer
 
 
IGC voorspelt grotere graanproductie in 2025Lees meer
 
 
Digitale registratie gewasbeschermingsmiddelen vanaf 1/1/2026 Lees meer
 
 
Aanleg van nieuwe drainages moeten vanaf 1 juli 2025 peilgestuurd op basis van geschiktheidskaartLees meer
 
 
Hoe u optimaal voorbereiden op een GLB-controle? Lees meer
 
 
Hittegolf juli 2025: conceptnota voor nieuwe regelgeving Brede WeersverzekeringLees meer
 
 
Ana­ly­se re­cent­ste perceelsaangifteLees meer
 
 
Vlaanderen is goed voor ongeveer 7% van de Europese in- en uitvoer van agrarische producten Lees meer