|
24 sep 2021 |
08:25 |
|
SALV adviseert over bufferstroken en waterwetgeving
|
|
|
|
|
Advies bufferstroken naast waterlopen
De SALV en de Minaraad werden om advies gevraagd over wenselijke evoluties rond de bufferstroken in relatie tot de veranderingen in de definitie van waterlichamen in het Decreet Integraal Waterbeleid en de wijzigingen binnen het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. De raden kaderen deze vraag in een ecosysteembenadering en herhalen met aandrang hun vraag naar de opmaak van een ex-ante beoordeling. Zij bevelen aan om de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid opdracht te geven om deze beoordeling op te maken en vragen om de maatschappelijke actoren te betrekken bij de belangrijkste mijlpalen in het proces. De SALV en de Minaraad willen hierin een faciliterende rol blijven spelen. In aanloop naar dit proces formuleren zij nu al enkele inhoudelijke krachtlijnen. Zij vragen een objectivering van de kosten en baten uit te voeren. Een SWOT-benadering moet niet alleen de impact en de kosten maar ook de kansen in beeld brengen van de verschillende opties.
Advies wijzigingen waterwetgeving
Vlaanderen moet tijdig werk maken van de omzetting van de Europese Verordening over het hergebruik van water. Dat stellen de Minaraad, de SERV en de SALV in een gezamenlijk advies op vraag van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir over diverse wijzigingen in de waterwetgeving. Er is evenwel ook nood aan een grondig debat over de reikwijdte, de gevolgen en de meerwaarde van de voorstellen voor een bredere scope dan die Verordening.
In hetzelfde advies herhalen de raden hun steun voor de informatieplicht en de watertoets. Ze steunen de voorgestelde decreetswijzigingen, mits het onderscheid tussen ‘mogelijk’ en ‘effectief’ overstromingsgevoelig gebied vervangen wordt door het meer gedifferentieerde systeem dat hen werd toegelicht. De raden steunen de ambitie om de kans op overstromingen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Ze bevelen aan om een goed uitgewerkte duiding op te zetten bij de wijzigingen, gericht op zowel doelgroepen als het grote publiek. De raden vragen een voorafgaand overleg waarin verdere duiding wordt gegeven bij een aantal keuzes en formuleren enkele aanbevelingen over de bredere doorwerking van deze kaarten. De raden gaan ten slotte in op de implementatie van het Wezer-arrest.
|
|
|
|
|
|