Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 03 okt 2019 12:03 

Rapport Hoge Gezondheidsraad


In België brengt de Hoge Gezondheidsraad reeds sinds 1997 voedingsaanbevelingen uitom de bevolking te helpen een gezond en evenwichtig voedingspatroon aan te nemen. Deze aanbevelingen hebben betrekking op voedingsstoffen en worden eerder doorvoedingsdeskundigen en professionelen binnen de gezondheidszorg gebruikt. De vertaling ervan naar aanbevelingen voor de dagdagelijkse praktijk gebeurt in de huidige Food Based Dietary Guidelines (FBDG)aanbevelingen, wat handiger is voor de verbruiker. Allereerst werd een inventaris opgemaakt van de belangrijkste gezondheidsproblemen die in België met voeding verband houden.

Een lijst van de voedingsmiddelen die daarbij betrokken zijn  werdopgemaakt  in  een  volgorde  van  belang,  startende  met  die  voedingsmiddelen waarvan een tekort of een teveel de grootste impact hebben op onze gezondheid. De betrokken voedingsmiddelen werden in groepen ingedeeld. De gebruikelijke consumptie ervan  door  de  Belgische  bevolking  werd  samengevat  op  basis  van  resultaten  van  de voedselconsumptiepeiling die in 2014 in België werd uitgevoerd.

Rekening  houdend  met  al  het  voorgaande  werden  dan  praktische  voedingsaanbevelingen opgesteld met   betrekking   tot   de   betrokken   voedingsmiddelen   en –patronen;   deze aanbevelingen richten zich in de eerste plaats tot de gezonde volwassen bevolking.

Verder schenktdit advies aandacht aan aspecten van duurzaamheid, aan sociale aspecten van  het  verband  tussen  voedingsgewoonten,  gezondheid  en  welzijn  en  aan  hoe we  best communiceren over voeding met het doelpubliek. Dit advies eindigt met enkele kernboodschappen waar we de meeste aandacht aan zouden moeten geven om onze gezondheid te vrijwaren en te bevorderen gelet op het verband met ziektelast:-Eet  dagelijks  minimum  125  gram  vollegraanproducten;vervangzo  vaak  mogelijk geraffineerde producten door volle granen.

-Eet dagelijks 250 gram fruit. Geef de voorkeur aan vers fruit.

-Eet dagelijks 300 gram groenten(vers of bereid). Varieer in soorten en laat je leiden door het seizoen.

-Eet wekelijks minstens één maal peulvruchten.

-Eet dagelijks 15 tot 25 gram noten of zadenzonder zoute of zoete omhulsels.

-Beperk de inname van zout



  Nieuwsflash
 
EU vecht Colombiaanse antidumpingheffingen op diepvriesfriet aanLees meer
 
 
Terugbetaling van de inhouding voor financiŽle disciplineLees meer
 
 
14% van voedselproductie geraakt niet in de winkel Lees meer
 
 
EU trade agreementsLees meer
 
 
Landbouwer (26) overleden nadat hij bedolven raakte Lees meer
 
 
Directieraad van het KMILees meer
 
 
Hein Deprez verkoopt Greenyard Flowers UK Lees meer
 
 
Week van de Steak-Friet: 10 - 17 oktoberLees meer
 
 
Megastallen zetten traditionele boeren uit de markt Lees meer
 
 
International Fair Milk ConferenceLees meer
 
 
De Vlaamse biogassector in 2018 Lees meer
 
 
VLAIO: stel je vragen via WhatsAppLees meer
 
 
ADAMA, BASF, Corteva Agriscience, Nufarm en Syngenta promoten CSTLees meer
 
 
Vrijwillige intrekking van de vergunning van BIXAZOR Lees meer
 
 
Veetournee: ĎLangleefbaarheid bij jongveeí en ĎGeneratiewisselí Lees meer
 
 
Brede weersverzekering komt vanaf 2020 in de plaats van rampenfonds Lees meer