Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 12 jun 2019 11:55 

Alleen weidemelk bij Lidl: niet aan supermarkten om die keuze voor de landbouwers te maken


Landbouwer Bram Agten vindt het een brug te ver wanneer supermarkten een landbouwkeuze aan de consument opdringen. Zo wil Lidl binnenkort enkel nog melk van grazende koeien verkopen. Agten vreest dat de extra kost afgewenteld wordt op de landbouwers.

Beste supermarkten, jullie nemen een gewaagde stap om de consument bewust te maken hoe zijn dagelijkse kost gemaakt wordt. Bovendien zijn sommigen van jullie moedig genoeg om de extra kosten voor de landbouwer (deels) te vergoeden. Zo besloot ook Lidl om enkel nog weidemelk aan te bieden. Maar zou het niet correcter zijn als jullie consumenten de keuze zouden laten welk product ze willen kopen? Maar dan wel op basis van correcte en genuanceerde informatie. 
 
Weidemelk exclusief en ongenuanceerd verkopen als duurzamer of beter voor dierenwelzijn is pure volksverlakkerij waar noch de consument, noch de boer beter van wordt. Zo is het ook met andere landbouwproducten: de waarheid is vaak complexer dan hoe de supermarkt ze probeert af te beelden.
 
Productiemethoden zijn nooit enkel goed of slecht. Dit geldt voor weidemelk, maar ook voor heel wat andere zaken: waar varkens buiten lopen kan het dierenwelzijn hoger zijn, maar aangezien de efficiëntie veel lager is, stijgt de klimaatimpact per eenheid geproduceerd vlees. Serres staan niet steeds mooi in het landschap, maar het is wel een uiterst efficiënte en milieuvriendelijke manier van groenteteelt.
 
Ook voor weidemelk geldt dat grazende koeien minder ammoniak uitstoten, maar wel meer methaan. Weidemelk zorgt er dus voor dat de impact op het milieu verkleint, maar de schade voor het klimaat vergroot. De nuance in elk van deze keuzes is complex, en elke landbouwer kiest voor de methoden die het best aansluiten bij de economische, ecologische en sociale context op zijn bedrijf.
 
Daar ligt het probleem bij Lidl. De supermarkt kondigde aan om enkel weidemelk te verkopen. Hiermee besloot ze zelf wat beter is voor de consument. Nochtans is er een andere mogelijkheid. Waar nu soms gebruik wordt gemaakt van makkelijke slogans, pleiten wij landbouwers voor meer en duidelijkere informatie voor de consument.
 
De consument kan vervolgens zelf beslissen waar zij of hij het meest waarde aan hecht. De ene consument wil producten met de beste voedingswaarde, de andere vindt net prijs of klimaat heel belangrijk. Waarom niet uitleggen wat de voor- en nadelen zijn en vervolgens vertrouwen op het oordeel van een goed geïnformeerde consument, volgens zijn noden en wensen?
 
Dat bepaalde maatregelen voor duurzaamheid een extra kost met zich mee brengen, hoeft geen probleem te zijn, zolang hiervoor een meerwaarde aan de landbouwer betaald wordt, en hij dus niet voor de meerkost moet opdraaien. Als de landbouwer deze niet zelf draagt, is het soms de keten, of occasioneel de retailer die beslist om de kosten te dragen. Maar slechts zelden wordt de meerprijs van bepaalde landbouwmodellen doorgerekend naar de consument.
 
De klant in de supermarkt moet beslissen welk landbouwproduct nu eigenlijk het beste bij zijn behoeften past. Daarvoor is niet enkel correcte informatie, maar evenzeer een correcte prijs belangrijk. De consument de illusie gunnen dat een bepaalde keuze gratis is, is niet meer dan bedrog en zorgt voor een onrealistisch beeld van de inspanningen die gebeuren.



  Nieuwsflash
 
Veilige heropening horeca belangrijk voor voedingsindustrie Lees meer
 
 
Waterkansenkaarten leiden land- en tuinbouwers in hun zoektocht naar water Lees meer
 
 
Vlaams Parlement stelt commissie ad hoc over het Vlaamse coronabeleid samenLees meer
 
 
Inperking captatieverbodLees meer
 
 
Virusremmer voor runderen Lees meer
 
 
Nertsen besmet met het coronavirus Lees meer
 
 
Klimaatverandering zal weinig impact hebben op wat op ons bord komt: ggo's op tafelLees meer
 
 
Siertelers en aardappelboeren krijgen 35 miljoen uit Vlaams noodfonds Lees meer
 
 
Brengt grondwaterput soelaas?Lees meer
 
 
Droogte index België: een ramp vooral aan de kustpoldersLees meer
 
 
Vlaams herstelplan: vierluik voor het herstel van onze economieLees meer
 
 
Bemesting en ziektebestrijding via bodembacteriën? Lees meer
 
 
Jaarverslag VCMLees meer
 
 
Landbouwers lijden onder de corona crisisLees meer
 
 
ABS benadrukt belang van voedselproductie dichtbij huis bij bezoek minister Crevits Lees meer
 
 
Wijziging uitvoeringsbesluit Mestdecreet (VLAREME)Lees meer
 
 
Groei gras valt stil door droogte Lees meer
 
 
De extra ondersteuning van 23,4 miljoen euro aan de landbouwers Lees meer
 
 
Vorstschade bij Haspengouwse wijnboeren Lees meer
 
 
Impact van de Farm-to-Forkstrategie en de Europese biodiversiteitsstrategie op de landbouwLees meer
 
 
Over de winderosieLees meer
 
 
De evaluatie van het mestbeleid Lees meer
 
 
Parlementaire vragen over de precaire droogteproblematiekLees meer
 
 
Handelshuurlening tot maximaal €35.000 voor ondernemers in problemen door coronamaatregelen Lees meer
 
 
Biologische landbouw in Vlaanderen zit in de lift Lees meer
 
 
Voorjaarsdroogte breekt alle records Lees meer
 
 
Staalname-applicatie (SNapp) breidt uit met extra aanvraag- en opvolgingsmogelijkhedenLees meer
 
 
‘SD Worx Employment Tracker’: welke bedrijven houden stand tijdens de coronacrisis? Lees meer
 
 
Vrijdag 12 juni is uiterste wijzigingsdatum van de verzamelaanvraag Lees meer
 
 
L’AFSCA et Corona: le redémarrage de votre activité Lees meer
 
 
Corona - FAVV herstart activiteitLees meer
 
 
Hoe aardappelen telen binnen MAP VI? Lees meer