Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Vorig ArtikelVorig artikel

 06 mei 2019 08:44 

Havens gaan CO2 opslaan in Noordzee


Met CO2TransPorts lanceren Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port (Gent-Terneuzen-Vlissingen) een gezamenlijk project om grootschalig CO2 op te vangen, te vervoeren en te stockeren.

De drie havens vragen Europa het te erkennen als Project of Common Interest (PCI), wat de deur zou openen voor aanzienlijke subsidies. In hun erkenningsaanvraag is sprake van de opslag van 10 miljoen ton CO2. Ter vergelijking: de totale CO2-uitstoot van de bedrijfsactiviteiten in de havens van Antwerpen, Rotterdam en North Sea Port loopt op tot meer dan 60 miljoen ton CO2, of een derde van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Benelux.
 
In havenkringen luidt het dat de bereidheid om de CO2-uitstoot gezamenlijk aan te pakken, groot is. ‘Op dat vlak zijn we geen concurrenten’, zegt een van de havenbestuurders. ‘We staan alle drie voor dezelfde uitdaging. In plaats van elk afzonderlijk aan de uitstoot te werken, is het beter de krachten te bundelen.’
 
Het ziet er naar uit dat Antwerpen en North Sea Port zullen aansluiten bij Porthos, het bestaande CO2-project en groene paradepaardje van de haven van Rotterdam. Het omvat de aanleg van een netwerk van pijpleidingen in de Nederlandse haven om de uitstoot van raffinaderijen en chemiefabrieken af te vangen, voor die via de schoorsteen de lucht ingaat, en een onderzeese pijpleiding van circa 20 kilometer om de CO2 in een leeg gasveld te stoppen. Eerder dit jaar reikte ceo Allard Castelein de haven van Antwerpen al de hand om mee te doen met Porthos.
 
Het is afwachten of het gezamenlijke CO2-project van Europa een PCI-statuut krijgt. De beslissing daarover wordt in juni of september verwacht. In havenkringen is te horen dat er nog een lange weg af te leggen is. Het eerste werk voor CO2TransPorts? In kaart brengen welke investeringen nodig zijn om in de drie ­havens CO2 af te vangen, die daarna via een pijpleiding naar Rotterdam te transporteren, en ze ten slotte ruim drie kilometer diep in de bodem van de Noordzee te stockeren. De haven van Antwerpen heeft alvast veel kennis in huis, sinds de overname van de Nationale Maatschappij voor Pijpleidingen in 2017. Sindsdien beheert ze niet alleen 720 kilometer aan pijpleidingen in de haven zelf, maar ook verbindingen met de chemie-industrie langs het ­Albertkanaal en in Feluy in Henegouwen.
 
Het streefdoel is om tegen 2026 het CO2-netwerk in de haven van Rotterdam aan te leggen. Tussen 2026 en 2030 zou er dan werk worden gemaakt van een grensoverschrijdende CO2-pijpleiding tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en een CO2-verbinding tussen Antwerpen en de havengebieden van North Sea Port. De drie havens houden er ook rekening mee dat de capaciteit van 10 miljoen ton CO2 niet zal volstaan. Vanaf 2030 wordt een verdere uitbreiding in het vooruitzicht gesteld.



  Nieuwsflash
 
Droogte kustpolders: "Helft van vlas- en ajuinoogst zal mislukken"Lees meer
 
 
Geplande nieuwe hoogspanningslijn van Elia stuit op boerenprotestLees meer
 
 
KB bestrijding van rundertuberculoseLees meer
 
 
Aantal suikerbiettelers is gehalveerd Lees meer
 
 
VLAM brengt zijn activiteitenverslag 2018 uit Lees meer
 
 
Premiesubsidie voor een brede weersverzekering landbouwsector goedgekeurdLees meer
 
 
Spannende zitting over MAP6 in de week voor de verkiezingenLees meer
 
 
Algemene Vergadering Phytofar 2019Lees meer
 
 
Actieplan Droogte en Wateroverlast 2019-2021Lees meer
 
 
Verzoen landbouw en natuur Lees meer
 
 
Verbetering globale afzetprijsindex landbouwproductie Lees meer
 
 
Overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector Lees meer
 
 
Distelbestrijding in de biet Lees meer
 
 
Oppassen voor nieuwe onkruidkieming op de bietenpercelen 14.05.2019 De koude temperaturen en recentLees meer
 
 
Als burger beleggen in windmolensLees meer
 
 
'Transfarmation': eerste drijvende boerderij ter wereld in RotterdamLees meer
 
 
Voorlopige arealen landbouwteelten uit de verzamelaanvraag 2019 Lees meer
 
 
Risico op introductie van Afrikaanse varkenspest op Belgische varkensbedrijvenLees meer
 
 
Bieten: insecten memo 2019Lees meer