Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 11 dec 2018 14:14 

VLAM stelt zijn promotieplannen voor het jaar 2019 voor


Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) stelt zijn promotieplannen voor het jaar 2019 voor. Het jaarprogramma van 2019 wordt begroot op 27 miljoen euro, gelijkaardig aan het programma van 2018.

De middelen van VLAM komen vooral van het bedrijfsleven (61%) en worden aangevuld met een subsidie van de Vlaamse overheid (20%) en de EU (19%) voor specifieke projecten. Voor het eerst zijn er bijna evenveel Europese als Vlaamse subsidies. In 2014 bedroeg het Europees aandeel in de VLAM-financiering nog maar 6%.
Net als in voorgaande jaren zal VLAM zowel in binnen- als buitenland gerichte promotieacties organiseren voor maar liefst 11 sectoren.  Een ongeveer even groot budget gaat naar binnenlandse acties als naar buitenlandse promotie. De verdeelsleutel is wel verschillend per sector en volgt uit de strategische keuzes van elke sector.

Focus op lokale productie en duurzaamheid
In 2019 wil VLAM de herkomst van de gepromote producten nog sterker in de kijker zetten. Ook zal meer gefocust worden op de communicatie over duurzaamheidsaspecten. De stappen die de Vlaamse landbouw-, tuinbouw- en visserijsectoren zetten in die richting zullen meer aan bod komen.

Alle voedingscampagnes worden vooraf getoetst aan de algemene voedingsaanbevelingen voor België. De campagnes moeten een gezond en gevarieerd consumptiepatroon aanbevelen waarbinnen alle gepromote producten hun plaats hebben.

De inkomsten uit Europese subsidies winnen aan belang
VLAM heeft de voorbije jaren veel geïnvesteerd in de uitbouw van Europese samenwerkingsverbanden. Maar liefst 16 programma’s zullen in 2019 kunnen genieten van Europese cofinanciering, waarvan een aantal samen met andere lidstaten. Dankzij deze Europese steun kunnen we in 2019 nog meer aan marktdiversificatie doen voor onze sectoren. Dit is het geval voor vlees, pluimvee, groenten & fruit en zuivel.

Mix in aanpak
VLAM maakt gebruik van een brede mix van kanalen en instrumenten om de promotieopdracht uit te voeren. Online communicatie zal nog belangrijker worden in 2019.
VLAM wil producten van bij ons ook zichtbaarder maken op de verkooppunten, in de horeca en foodservices.
Dit zijn slechts enkele krijtlijnen van onze plannen voor 2019. U vindt alle sectorprogramma’s overzichtelijk opgelijst op vlam.be. U kunt ons ook volgen op Facebook.

Voor wie wil weten wat VLAM nog meer in petto heeft, is het jaarprogramma de ideale gids.



  Nieuwsflash
 
Progression des surfaces PDT plantées Lees meer
 
 
April 2025 was zeer zonnig, zeer zacht en droog Lees meer
 
 
Geen enkele reden om de sociale bijdragen voor de zelfstandigen te verhogenLees meer
 
 
Werking van het team van gemachtigde faunabeheerders Lees meer
 
 
Gebruik van de pesticide glyfosaat Lees meer
 
 
PAS-referentie 2030 Lees meer
 
 
Restaurant Léa Linster en Maison Colette bekroond met twee Sterren in de MICHELIN Gids België en LuxLees meer