Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, trapte de campagne vanmiddag af in het centrum van Gent, waar hij de eerste affiche eigenhandig met borstel en lijm op een pop up verkiezingsbord mocht kleven (zie foto), om daarna flyers uit de delen aan onder meer lokale vertegenwoordigers van de verschillende politieke partijen.
"We hebben het afgelopen jaar heel hard gewerkt om onze prioriteiten voor deze lokale verkiezingen maximaal in de verf te zetten", zegt UNIZO-topman Danny Van Assche, "Zo stelden we eerst een algemeen memorandum op, in samenspraak met onze ondernemers-bestuursleden, waarvan we vervolgens de vertaalslag op maat maakten in meer dan 170 individuele gemeenten in Vlaanderen en Brussel. In al die gemeenten gingen vertegenwoordigers van onze lokale UNIZO-ondernemersverenigingen hún eigen memorandum overhandigen aan de lokale politici. Een krachtig signaal dat de winnaars van de verkiezingen nu zondag onmogelijk naast zich neer kunnen leggen."
Zowel in het algemene als in de meer dan 170 op maat geschreven memoranda komen telkens 5 dezelfde grote prioriteiten terug: een vlotte bereikbaarheid van onze bedrijven, een faire fiscaliteit, bedrijvige kernen, ruimte om te ondernemen en, last but nog least: dialoog met ondernemers. "Communicatie, communicatie, communicatie, luisteren naar onze lokale ondernemers en daar rekening mee houden: dat is de essentie van elk goed lokaal beleid. Want wat goed is voor onze ondernemers, is goed voor iedereen", aldus nog Danny Van Assche van UNIZO.
Het volledig UNIZO-memorandum voor de lokale verkiezingen is terug te vinden op www.unizo.be/unizo-kiest.
Wie de campagne 'UNIZO komt op!' op sociale media wil volgen en steunen, kan dat via de hashtags #unizokomtop en #kiesondernemend.
73 % verkiest ondernemende kandidaten
UNIZO vraagt dat alle kandidaten aandacht hebben voor de UNIZO-prioriteiten, maar rekent daarbij in het bijzonder op de kandiderende ondernemers op de verschillende partijlijsten. "Zij kennen de noden van ondernemers immers van binnenuit en zijn dus heel goed geplaatst om een ondernemersvriendelijk beleid mee vorm te geven." Uit een UNIZO-bevraging in augustus vorig jaar, bij meer dan 1.000 ondernemers uit diverse sectoren, bleek dat toen slechts 3 % van plan was op een lijst te gaan staan tijdens (deze) verkiezingen, terwijl in diezelfde enquête 73 % van de ondernemers zei rekening te houden met het feit of een kandidaat-gemeenteraads- of provincieraadslid ondernemer is. Voor 20 % is dat zelfs een doorslaggevende factor. Voor 53 % is het één van de bepalende facturen.
|