Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 20 jun 2018 22:11 

Milcobel betaalde fors hogere melkprijs in 2017 maar boekte lager bedrijfsresultaat


De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft in 2017 een omzet gerealiseerd van 1,21 miljard euro.

De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft in 2017 een omzet gerealiseerd van 1,21 miljard euro. Dat is een toename van ruim 22% in vergelijking tot 2016. De coöperatie verwerkte bijna 1,59 miljoen ton melk, waarvan 1,49 miljoen ton van eigen leden. De leden ontvingen een gemiddelde prijs van 36,76 euro per 100 kilogram. Dat is bijna 33% meer dan in 2016. Milcobel sloot het jaar af met een resultaat van 2,14 miljoen euro. Daarmee is het resultaat 40% lager dan in het voorgaande boekjaar. Milcobel verwacht over 2018 een beduidend lagere melkprijs dan over 2017.

De resultaten van de verschillende activiteiten van Milocobel liepen in 2017 uiteen. Na twee uitstekende jaren had Ysco het wat moeilijker. Duurdere grondstoffen en druk van de klanten zorgden voor iets lagere marges en er waren in de fabrieken, die ook iets minder goed draaiden, negatieve volume-effecten door de eigen productie die Lidl tegen 2018 gestart is.

Milcobel behaalde goede resultaten in Consumentenkaas, enerzijds via groei in de merken anderzijds via verhoogde efficiëntie in de fabriek in Moorslede. In Kaashandel gingen door management issues rond prijsstelling, organisatie en IT de marges achteruit. In Zuiveldranken werd meer focus gelegd op het portfolio en de de marktpositionering, zodat het resultaat ondanks sterke druk van de retail zich beter ontwikkelde dan verwacht. In Ingrediënten Kaas werd weer ongeveer 15% groei gerealiseerd. De prijzen waren vrij goed en ook de fabriek presteerde goed.

In Poeder werden – mede door de hoge melkaanvoer – recordvolumes gedraaid. Milcobel kon ten dele ontsnappen aan de oninteressante markt voor magere melkpoeder en het effect van de volumes compenseerde ruim de nog voorkomende effecten van de ingebruikname van een nieuwe installatie. Toch was het effect van goede vetprijzen niet voldoende om in deze activiteit wat melkprijs betreft de groepsvalorisatie te behalen.

Meer informatie is te vinden in het jaarverslag 2017 van Milcobel.



  Nieuwsflash
 
Antwerpen organiseert "Best Sommelier of the World" wedstrijd 2019Lees meer
 
 
Mestcontrole: hoe werkt een bedrijfsdoorlichting? ​ ​Lees meer
 
 
Win-win: ruilverkaveling Rijkevorsel-Wortel versterkt landbouw en natuur ​ Lees meer
 
 
Noordwest Europese aardappeloogst geschat op minder dan 24,0 miljoen ton Lees meer
 
 
Tongeren stelt droogteschade landbouw vast met eigen app Lees meer
 
 
PROTECOW laat Franse en Belgische melkveehouders nadenken over bedrijfsvoeringLees meer
 
 
Studiedagen, vergaderingen en demo'sLees meer
 
 
Weerbericht voor de landbouwLees meer