Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 27 apr 2018 08:53 

Belg is een zuivelliefhebber


Uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt, blijkt dat zuivel een basisproduct is in de Belgische voedingsaankopen. Nagenoeg elk Belgisch gezin koopt immers op jaarbasis zuivelproducten, met een gemiddelde besteding van 271 euro per capita.

Kaas neemt in deze besteding de belangrijkste plaats in (45%), gevolgd door yoghurt en witte melk. Groeiers binnen de zuivelbesteding zijn boter, yoghurt, gearomatiseerde melk en roomijs.
Het thuisverbruik van kaas schommelt al jaren rond de 12 kg per capita. Belgische kazen hebben een volumeaandeel van 16% binnen de totale kaasmarkt; voor halfharde kazen bedraagt dit zelfs 55%.

Het thuisverbruik van witte melk loopt weliswaar terug, maar blijft met een verbruik van 38,5 liter per capita en met 95% van de Belgische gezinnen die witte melk kopen, hoog. Ter vergelijking: de melksubstituten (sojadrinks, rijstdrinks, …) kwamen in 2017 uit op een thuisverbruik van 4,2 liter per Belg.

In samenwerking met iVox kreeg VLAM inzicht in de waardering en toepassing van melk in de Vlaamse gezinnen. Daaruit blijkt dat maar liefst 59% van de Vlamingen melk dagelijks gebruiken, en dit voor veel toepassingen en op veel verschillende momenten doorheen de dag: om puur te drinken, om chocomelk, milkshakes, smoothies, … te maken, als toevoeging aan ontbijtgranen, havermout, koffie, … en bij het koken of bakken (puree, pannenkoeken, desserts, saus, …). Melk hoor je volgens 83% van de Vlamingen altijd in huis te hebben.
GfK België volgt het aankoopgedrag van een panel van 5.000 Belgische gezinnen, die dagelijks al hun aankopen voor thuisverbruik bijhouden, in opdracht van VLAM. Zo krijgt VLAM inzicht in wat de Belg koopt en waar. GfK volgt voor VLAM de aankopen van heel wat productcategorieën in de voeding, waaronder ook zuivelproducten. We presenteren hier de belangrijkste bevindingen uit het zuivelrapport van 2017.

Zuivel heeft een belangrijke plaats in de winkelkar van de Belg

Nagenoeg alle Belgische gezinnen kochten in 2017 zuivelproducten. Ze deden dit gemiddeld 75 keer (per jaar) en gaven er gemiddeld 271 euro per capita aan uit. Kaas is in besteding het belangrijkste zuivelproduct met een uitgave van 110 euro. Verder besteedde de Belg in 2017 gemiddeld 29 euro aan yoghurt, 28 euro aan witte melk, 17 euro aan boter, 16 euro aan ijs, 14 euro aan verse desserts, 10 euro aan room, 9 euro aan verse witte kaas, 6 euro aan gearomatiseerde melk (o.a. chocomelk) en nog 32 euro aan overige zuivelproducten (gefermenteerde melk, drinkyoghurt, …).
Binnen de zuivelbesteding wonnen boter, yoghurt, gearomatiseerde melk en ijs de voorbije jaren aan belang, producten waarmee men zichzelf verwent.

Gezinnen met kinderen grootste zuivelbesteders

Gezinnen met kinderen consumeren het meeste zuivelproducten. 44% van de zuivelbestedingen komen op het conto van gezinnen met kinderen, die slechts 36% van de Belgische huishoudens vertegenwoordigen. Ze kiezen daarbij vooral voor melk en verse desserts.Jongere huishoudens zonder kinderen besteden in verhouding meer aan yoghurt, room en ijs terwijl oudere huishoudens zonder kinderen in verhouding meer besteden aan boter en kaas.

Belgische kazen hebben karakter

Het thuisverbruik van kaas schommelt al jaren rond de 12 kg per capita. In 2017 kwamen we uit op 11,9 kg per capita. Meer dan 99% van de Belgische gezinnen kopen kaas en ze doen dit gemiddeld 46 keer per jaar. Binnen het kaasassortiment blijven de harde kazen het belangrijkste segment met een volumeaandeel van 52,1%. De zachte kazen en schapen- en geitenkazen winnen aan belang.
De gemiddelde aankoopfrequentie voor Belgische kaas bedraagt 11 keer per jaar. In volume staat dit voor een thuisverbruik van 1,5 kg per capita. Hiermee hebben de Belgische kazen een volumeaandeel van 16% binnen de totale kaasmarkt. De Belgische kazen staan het sterkst binnen de halfharde kazen. Daar hebben ze maar liefst een volumeaandeel van 55%. Bij harde kazen is dit 13% en bij zachte kazen 4%.
“De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd. VLAM liet het iVox onderzoeken bij de Vlamingen. ‘Kazen van bij ons’ haalt een naamsbekendheid van maar liefst 96% en een logobekendheid van 90%. De Vlaming weet dat er binnen Belgische kazen een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer.”

We drinken vooral halfvolle melk

Het thuisverbruik van witte melk daalde van 45,1 liter per capita in 2008 tot 38 liter in 2016 om in 2017 licht te stijgen naar 38,5 liter per capita (+1,1%). Het aantal kopende gezinnen bleef de voorbije jaren sowieso heel hoog met 95%.
“Het algemene imago van melk is positief, volgens onderzoek uitgevoerd door iVox in Vlaanderen. De plaats van melk in een evenwichtige voeding wordt erkend.“ 69% van Vlaamse gezinnen vinden melk drinken belangrijk omdat melk past in een evenwichtige en gezonde voeding. Melk is in de Vlaamse keuken dan ook een haast onmisbaar basisproduct. Het wordt door maar liefst 95% van de Vlaamse gezinnen gekocht en bij 59% wordt het dagelijks gebruikt. Melk hoor je volgens 83% van de Vlamingen altijd in huis te hebben. Melk wordt door de Vlamingen dan ook voor veel toepassingen en op veel momenten gebruikt: om puur te drinken, om chocomelk, milkshakes, smoothies … te maken, als toevoeging aan ontbijtgranen, havermout, koffie … en bij het koken of bakken (puree, pannenkoeken, desserts, saus, …).
Het merendeel van de gekochte witte consumptiemelk is halfvolle melk. In 2017 was deze halfvolle melk goed voor een volumeaandeel van 65%. Volle melk haalde een aandeel van 15% en magere melk vertegenwoordigde 12%. Verder was er nog 7% volumeaandeel voor AA-melk en 1% voor verrijkte melk. Bio-melk wint jaarlijks terrein en klimt van 1,4% volumeaandeel in 2008 tot 2,9% in 2017.
Het thuisverbruik van melksubstituten (sojadrinks, rijstdrinks …) steeg van 3,4 liter per capita in 2008 naar 4,4 liter in 2015. In 2016 viel het thuisverbruik echter terug tot 4,1 liter, om in 2017 weer gedeeltelijk te herstellen tot 4,2 liter per capita. Hiermee halen de melksubstituten een volumeaandeel van 8% tegenover 92% voor consumptiemelk (incl. gearomatiseerde producten).
 



  Nieuwsflash
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als rampLees meer
 
 
Versoepeling boetesysteem Mestbank Lees meer
 
 
Gloednieuwe website rond duurzame bemesting van aardappelen Lees meer
 
 
EU-lidstaten geven groen licht voor versoepelingen GLBLees meer
 
 
Pesticiden - Schadelijke gezondheidseffecten voor landbouwers Lees meer
 
 
Landbouwsites - Zonevreemde functiewijzigingen Lees meer
 
 
West-Vlaamse landbouwbedrijven - Stopzetting en opstartLees meer
 
 
2024 Beheerovereenkomst 3000 landbouwersLees meer
 
 
Nauwelijks aanvragen voor provinciale subsidies voor kustvaartuigen Lees meer
 
 
Lokale familiale landbouw wordt verdreven door Natuurpunt! Lees meer
 
 
Versoepelingen en administratieve vereenvoudigingen van het GLB in 2024 Lees meer
 
 
België haalt stemming over natuurherstelwet van agenda Lees meer
 
 
Toelating van Renure-meststoffen Lees meer
 
 
Planeet op rand van afgrond na warmste decennium ooitLees meer
 
 
Vlaamse peer verbazend sterk omringd door technologie Lees meer
 
 
Verhoogde kans op voetziekte in wintertarwe door natte najaar 2023Lees meer
 
 
Nieuwe IPM-checklist 2024 met extra driftreducerende technieken en doppen Lees meer
 
 
Vlaams Belang steunt juridische acties tegen goedgekeurd Ventilus-tracé Lees meer
 
 
Correct rekenen met dierlijke mest Lees meer
 
 
Plantenveredeling via nieuwe genomische technieken Lees meer
 
 
Herbekijk de recente studiedagen akkerbouw over suikerbieten- en aardappelteelt Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2024 invullen kan tot en met 30 april Lees meer
 
 
VLIF-steun voor productieve investeringen (vanaf 2023) VLIF-aanvraagperiodes 2024 Lees meer