Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 12 apr 2018 12:28 

Behandeling van bestuurlijke geldboetes door het Departement Omgeving


In 2017 werden er 5031 milieumisdrijven geregistreerd bij de parketten van het Vlaams Gewest. Van dit totale aantal stuurden de parketten 1915 dossiers door naar de administratie voor bestuurlijke beboeting.

Werkwijze

Het proces-verbaal van een milieumisdrijf gaat altijd eerst naar het parket. Het gaat hier om pv’s opgesteld zowel door de lokale politie als door lokale of Vlaamse handhavers bevoegd voor milieu.

Sinds 2009 heeft het parket 180 dagen de tijd om te beslissen om zo’n pv zelf te behandelen, dus strafrechtelijk, of om het door te sturen naar de administratie voor bestuurlijke beboeting. Met het Milieuhandhavingsdecreet werd dit dubbel spoor in 2009 ingevoerd. Het parket blijft de spelverdeler die beslist in elk dossier welk gevolg eraan gegeven zal worden (strafrechtelijk of bestuurlijk).

Dat dubbel spoor wordt meer en meer in de praktijk omgezet. De parketten sturen de laatste jaren zo’n 40% van de pv’s voor milieumisdrijven door naar de administratie.

De parketten zijn dus ondertussen goed vertrouwd met de mogelijkheid om milieudossiers door te sturen naar de gewestelijke beboetingsentiteit van het Departement Omgeving. Het departement heeft een goede samenwerking met de parketten zodat elk dossier een passend gevolg kan krijgen. Anderzijds specialiseren ook de parketten zich meer en meer omdat milieu een technische materie is waarbij specialisatie nodig is.

Doordat de milieuboetes behandeld worden door één gewestelijke beboetingsentiteit wordt er een coherent en uniform sanctioneringsbeleid gevoerd over gans Vlaanderen. Omdat er aan de pv’s voor milieudelicten ook effectief een gevolg gegeven wordt, merken de verbalisanten een mentaliteitswijziging op het terrein. Waar er vroeger nog minder gewicht aan een proces-verbaal werd gehangen door de milieuovertreder, groeit nu het besef dat een proces-verbaal ook kan leiden tot een bestuurlijke geldboete. Voor politie en milieuhandhavers werkt het ook motiverend dat er aan hun inspanningen op het terrein ook effectief een gevolg gegeven wordt.

In 2017 legden we voor 1,8 miljoen euro aan boetes op die geïnd worden ten voordele van het Mina-fonds waardoor deze gelden terugvloeien naar het milieu en natuur.

Cijfers 2009-2017

Aantal milieumisdrijven, op basis van het aantal zaken ‘milieuhandhaving’ geregistreerd door de correctionele afdelingen bij de parketten in het Vlaams Gewest:

  • 2009: 3.023  (periode mei-december 2009)
  • 2010: 6.367
  • 2011: 6.002                 
  • 2012: 5.021 *  
  • 2013: 4.621
  • 2014: 5.048
  • 2015: 5.020
  • 2016: 4.589
  • 2017: 5.031

*Daling tussen 2011 en 2012: Een mogelijke verklaring voor de daling van het aantal processen-verbaal, opgesteld door de politiediensten en overgemaakt aan het parket, ligt in het feit dat gevallen van ‘overlast’ nu meer dan ooit door het systeem van GAS-boetes worden aangepakt. Voordien werden hiervoor processen-verbaal ivm milieu-overtredingen opgesteld

Doorstromingsgraad van milieudossiers vanuit de parketten naar de administratie voor bestuurlijke beboeting:

  • 2009: 10% -instroom gewestelijke entiteit: 304
  • 2010: 17%-instroom gewestelijke entiteit: 1100
  • 2011: 27%-instroom gewestelijke entiteit: 1597
  • 2012: 31%-instroom gewestelijke entiteit: 1545
  • 2013: 34%-instroom gewestelijke entiteit: 1594
  • 2014: 34%-instroom gewestelijke entiteit: 1693
  • 2015: 38%-instroom gewestelijke entiteit: 1932
  • 2016: 43%-instroom gewestelijke entiteit: 1991
  • 2017: 38% -instroom gewestelijke entiteit: 1915

Volgend taartdiagram toont de verdeling van de bestuurlijke geldboetes 2017 volgens verschillende milieudelicten

Enkele voorbeelden van milieumisdrijven waarvoor pv’s opgesteld worden en die het parket in ons geval doorstuurt voor bestuurlijke beboeting:

  • Sluikstorten, afvalverbranding (bv. in de tuin), illegaal transport van afval, bodemverontreiniging, illegaal kappen van bos of bomen, illegale vogelvangst, vissen zonder visverlof of op plaatsen waar dat niet mag, het vernietigen van kleine landschapselementen, niet correct uitrijden van mest of andere mestdelicten, het scheuren van graslanden, geluidsoverlast bv. van cafés
  • exploiteren van een bedrijf zonder milieuvergunning of het niet-naleven van de voorwaarden uit de milieuvergunning (bv. het houden van meer dieren dan toegelaten, het oppompen van teveel grondwater, enz.). Het overschrijden van bepaalde normen in de lucht en het water; illegale lozingen bv. in beken/rivieren, enzoverder.
Samengevat:
  • Afvaldelicten,
  • Schenden van bos-, natuur-, jacht- en visserijregelgeving
  • Milieubelastende inrichtingen die zonder of niet volgens de voorwaarden van hun milieuvergunning worden uitgebaat of die regels ter bescherming van de lucht, de bodem, het water alsook geluidsregels niet respecteren
  • Mestdelicten

Hoogte van de boetes

Milieumisdrijf: max 250.000 euro vermeerderd met de opdeciemen (x 8);

Zoals hierboven staat, hebben we in 2017 voor 1,8 miljoen euro aan boetes voor milieuovertredingen opgelegd.

De hoogste geldboete in 2017 bedroeg 22.080 euro (inclusief opdeciemen).

Gemiddelde geldboete in 2017: ongeveer 1.250 euro (inclusief opdeciemen);

Mediaan geldboete in 2017: ongeveer 500 euro (inclusief opdeciemen);



  Nieuwsflash
 
Vlaamse Regering over het Europese natuurbeleidLees meer
 
 
Vraag om uitleg Vraag om uitleg over het vermoeden van vergunning 4391 (2024-2025) van Jurgen CallLees meer
 
 
Nieuwe intendant voor het Turnhouts VennengebiedLees meer
 
 
Vrijwillige stopzettingsregeling voor varkensstallen door behoud en hervergunning van mestopslagLees meer
 
 
Afstandsregels voor megawindturbines Lees meer
 
 
Natuur in landbouwgebied Lees meer
 
 
Oorzaken van de triazoolvervuiling in het drinkwater Lees meer
 
 
Schaduw als hittebestrijder Lees meer
 
 
Aardbeienbedrijf Vermeiren zet toon met duurzaam waterbeheer dankzij waterpaspoort Lees meer
 
 
Pacht landbouwgrond met een derde gestegen op 10 jaar tijdLees meer
 
 
Een derde minder varkensbedrijven in 2030 volgens prognose Lees meer
 
 
Agrometeorologische Berichten Situatie op 1 juli 2025 Lees meer
 
 
Resolutie over een verbod op het gebruik van PFAS-houdende pesticidenLees meer
 
 
Waterbeleid en Bleu DealLees meer
 
 
Mogelijke impact van doorgedreven dierenwelzijnsmaatregelen Lees meer
 
 
Vragen over aardappelprijzen en -export Lees meer
 
 
Nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Oekraïne en de EU Lees meer
 
 
Impact van de verzilting op de landbouw Lees meer
 
 
Hittegolf op komst? Het FAVV deelt 8 onmisbare tips met de voedingssector Lees meer
 
 
Clarebout bouwt nieuwe fabriek in China Lees meer
 
 
De uitdagingen in de zuivelindustrie Lees meer
 
 
Bent u landbouwer en overweegt u een beheerovereenkomst met de VLM? Lees meer
 
 
Stalmest uitrijden? Neem foto’s via LV-AgriLens als bewijs Lees meer
 
 
IGC voorspelt grotere graanproductie in 2025Lees meer
 
 
Digitale registratie gewasbeschermingsmiddelen vanaf 1/1/2026 Lees meer
 
 
Aanleg van nieuwe drainages moeten vanaf 1 juli 2025 peilgestuurd op basis van geschiktheidskaartLees meer
 
 
Hoe u optimaal voorbereiden op een GLB-controle? Lees meer
 
 
Hittegolf juli 2025: conceptnota voor nieuwe regelgeving Brede WeersverzekeringLees meer
 
 
Ana­ly­se re­cent­ste perceelsaangifteLees meer
 
 
Vlaanderen is goed voor ongeveer 7% van de Europese in- en uitvoer van agrarische producten Lees meer