De VMM investeerde een miljoen euro in de schoonmaak van dit stuk Antitankgracht in Brecht en Schilde, tegenwoordig een beschermd landschap. De waterloop werd tot acht meter diep uitgebaggerd. Het werk is nog niet gedaan. In augustus of september is het 1,6 kilometer lange traject op grondgebied Brasschaat aan de beurt, van Mishagen tot de Bredabaan.
“Dat ze maar uitkijken daar. Hier is het resultaat alleszins affreus”, zegt Arthur Van Heymbeeck. Als buurtbewoner en oprichter van Beter Leefmilieu Brecht volgde hij de werken op de voet. Nu die gedaan zijn, wijst Van Heymbeeck op de randschade van de slibruiming.
“Dit was geen goede job”, meent hij. “Er zal wel wat te veel slib in gelegen hebben. Maar moesten ze nu echt tot de ijzerlaag graven in de ondergrond? Nu is het water geoxideerd geraakt. Daarom ziet het zo roodbruin. Ook alle waterplanten zijn verwijderd. Ik vraag me zelfs af of hier nog één levende vis, salamander of kikker rondzwemt. Honderden bomen, waaronder waardevolle soorten zoals eik, werden gekapt en afgevoerd. De oevers zijn nu zo steil dat een ree die erin sukkelt, ten dode is opgeschreven. Sommige planten zullen wel terug groeien, maar het zal nog lang duren alvorens deze plek zijn charmes terug heeft. Bedankt minister Schauvliege. Zo veel geld had beter anders besteed geweest.”
“Er werd niet te diep gegraven”, verzekert Katrien Smet van de VMM. “Het klopt dat er van nature veel ijzer in de ondergrond zit, zoals op nog meer plaatsen in Vlaamse waterlopen. Doordat er al jaren een dikke sliblaag op zat, bleef het ‘ijzer’ meer in de bodem. Nu kan het inderdaad makkelijker in het water, maar dat is een natuurlijk proces. Het was nodig om ecologische redenen om die sliblaag te verwijderen én om meer ruimte te creëren in de waterloop om water te bufferen.”
Smet ziet het allemaal nog goedkomen met de Antitankgracht. “Op de delen van de Antitankgracht waar we al slib geruimd hebben, is de biologische waterkwaliteit er in elk geval op vooruit gegaan. De slibruiming is dus wél goed voor het leven in het water, maar je moet wat geduld hebben.”
Het kappen van de bomen gebeurde evenmin ondoordacht. “Dat zorgt ervoor dat er meer licht komt in de waterloop en ook dat komt de kwaliteit ten goede”, aldus Katrien Smet. “Ik begrijp best dat voor sommige mensen het uitzicht ‘minder’ is, maar de natuur vaart er wel bij.”
Bij Natuurpunt Schijnvallei maakt ook voorzitter Jens Verwaerde zich geen al te grote zorgen. “Er is een stukje natuur verdwenen, maar omdat de Antitankgracht via het kanaal Dessel-Schoten verse watertoevoer krijgt, zal het herstel snel intreden. De troebelheid zal afnemen en de planten komen terug.”