Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 04 apr 2017 08:24 

"Handelaars Gent willen geen tweede Brugge worden"


Er klonk flink wat gemor in de Gentse handelszaken op de eerste dag van het nieuwe circulatieplan. Lege terrasstoelen en rustige winkelstraten boezemen de ondernemers angst in over hun financiële toekomst. "In combinatie met de hoge parkeertarieven blijven Gentenaars die buiten de ring wonen steeds vaker weg uit onze zaak", klinkt het in Het Laatste Nieuws.

De bezorgdheden van de Gentse middenstand vertaalden zich gisteren in scherpe boodschappen aan het adres van het stadsbestuur. Alain Degryse van brasserie Faits Divers op de Korenmarkt verkondigde zijn mening over het nieuwe circulatieplan op de menuborden die hij voor zijn zaak had uitgestald.

"De stad maakt het de mensen echt moeilijk om naar hier te komen. Ik maak mij echt zorgen over de toekomst. We willen toch geen tweede Brugge worden waar enkel buitenlandse toeristen welkom zijn?", verklaart Degryse zich nader.

"Ik baat deze zaak al 21 jaar uit en zie hier steeds minder Gentenaars over de vloer komen. Het is leuk dat je door het circulatieplan nu door sommige straten kan fietsen zonder je handen op het stuur, maar de mensen in de stadsrand laten ons meer en meer links liggen. Dit is niet leuk meer."

De uitbaters van restaurant Aroma in de Donkersteeg kozen voor een ludiek protest. Ze annuleerden hun middagdienst en op de ruit van hun zaak hing de boodschap: "We blijven gesloten. We zijn onze weg nog aan het zoeken." Ook bij restaurant Surtoe op de Botermarkt is de bezorgdheid groot. "De witte kassa, de hogere parkeertarieven en nu het circulatieplan. We willen het gerust een kans geven, maar ook hier merken we de tendens dat een deel van ons cliënteel afhaakt. Ja, we zijn bezorgd over de toekomst", klinkt het.

Zelfstandigenorganisatie Unizo peilde gisterenochtend op haar beurt naar de eerste ervaringen met het circulatieplan bij een honderdtal ondernemers. "Tien procent van hen heeft vandaag Gent ontweken omwille van het circulatieplan en de onduidelijkheid erover en 32 procent verplaatste zich op een andere manier", zegt Jos Vermeiren, directeur van Unizo Oost-Vlaanderen.

"Vandaag is een startpunt, maar we willen blijvende communicatie, overleg en correcte analyses om te vermijden dat de ondernemingen economische schade zouden lijden. Er moet beter gecommuniceerd worden binnen Gent, maar ook naar de ondernemingen van buiten Gent over toelatingsvoorwaarden en routemogelijkheden", besluit Vermeiren. "De eerste school- en werkdag na de paasvakantie op dinsdag 18 april wordt immers de echte test voor Gent."

Het mobiliteitsbedrijf van de stad werd de afgelopen dagen overstelpt met aanvragen voor een vergunning voor het voetgangersgebied.

"Heel wat mensen zijn laat in actie geschoten. Een duizendtal aanvragen hebben ons pas de laatste dagen bereikt. Normaal bedraagt de termijn vijf dagen om een vergunning toe te reiken, maar omdat zoveel mensen tot het laatste moment gewacht hebben, schakelen we extra personeel in. Wie langer dan vijf dagen moet wachten, krijgt een tijdelijke vergunning in afwachting van de beoordeling van hun vergunningsaanvraag." Intussen vraagt zelfstandigenorganisatie een vlottere procedure voor het aanvragen van vergunningen. "De aanvraag verloopt in twee stappen. Eerst moet je een account aanmaken die goedkeuring moet krijgen en dan moet je ook nog een aanvraag indienen voor een vergunning", zegt Joris Rombaut, bestuurslid van Unizo Gent. "Ik heb zelf een bedrijf in elektriciteitswerken en heb begin vorige week mijn aanvraag ingediend. Ik wacht nog steeds op een positief antwoord. Dat zou toch vlotter moeten kunnen." (EDG/VDS/YDS)

"Ik vond het beter toen hier nog auto's reden", zegt ze. "Toen moesten de fietsers zich nog wat inhouden. Nu racen ze hier voorbij en ze houden helemaal geen rekening met de zebrapaden hier voor mijn deur. Hier steken veel kinderen over en ik vrees dat er ongevallen van zullen komen. Ik roep de fietsers op om hier toch wat voorzichtiger de berg af te komen", zegt ze. Godelieve legde haar probleem voor aan de fietsersbond en kreeg volmondig gelijk. "Fietsers moeten inderdaad respect tonen voor voetgangers en doen het hier best rustig aan", klinkt het. (EDG/VDS/YDS)



  Nieuwsflash
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer