Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 12 dec 2019 12:29 

Handelsmissie naar China en onze producten


In november namen 29 Fevia-leden deel aan de Belgische Economische Missie naar China, onder leiding van HKH Prinses Astrid. Liefst een kwart van de deelnemende bedrijven aan de, tot dusver, grootste Belgische missie ooit kwam uit de agri-foodsector.

De missie opende dan ook heel wat deuren. Zo toonde de ontmoeting met onder andere Alibaba Group aan dat nieuwe vormen van retail ook nieuwe opportuniteiten bieden om Belgische voeding en dranken eenvoudiger tot bij de opkomende Chinese middenklasse te krijgen. Maar dat betekent niet dat exporteren naar China nu vanzelf loopt. Ook onze CEO Bart Buysse en International Business Manager Tine Vandervelden waren aanwezig op de missie. Zij kwamen naar huis met 5 lessen om voorbereid handel te voeren met Chinese partners.

1. First things first: bereid je voor
 
Vertrek niet onvoorbereid op missie. Je haalt als bedrijf het meest uit jouw deelname als je vooraf de markt bestudeert en je contacten goed plant. Om te exporteren naar China ga ja niet over één nacht ijs. Neem daarom je tijd om de markt te verkennen en te testen. Want Chinese consumenten hebben de tijd nodig om zich open te stellen voor nieuwe producten. “Chinezen hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor pikante sauzen - bij onze Belgische frietjes natuurlijk – en voor zoete bieren”, vult Tine aan. “Je komt de lokale smaakvoorkeuren enkel te weten door Chinezen te laten proeven, proeven en proeven!”
 
Handelsmissie China - Fevia

2.    Pas jouw product aan, zonder overhaaste beslissingen
 
“Alles in China is BIG en gaat snel: de steden, het zakendoen, het digitale landschap. Ook het tempo waarmee ze veranderingen doorvoeren. We raden voedingsbedrijven aan om zich te laten begeleiden door mensen met de nodige ervaring, zoals de plaatselijke vertegenwoordigers van onze regionale exportagentschappen”, zegt Bart. Ook consultants, online platformen en dienstverleners kunnen heel wat zorgen uit handen nemen, zonder daarbij alle beslissingen te moeten overdragen. “Onze sector bestaat uit 96% kmo’s. Maatwerk en flexibiliteit zijn voor hen essentieel. Laat het snelle China jou vooral geen overhaaste beslissingen doen nemen. Chinese consumenten zoeken authentieke producten, dus jouw eigenheid bewaren is belangrijk”, aldus Tine.
 
3. Speel “Made in Belgium” uit als kwaliteitslabel
 
De Chinese middenklasse is in opmars, en dat is eraan te zien. China is de tweede grootste overzeese exportbestemming voor de Belgische voedingssector. De voorbije vier jaar verdubbelde de sector haar export naar China, goed voor een omzet van 226 miljoen euro in 2018. “Het land kende de afgelopen jaren een aantal voedselcrisissen. Chinezen zijn daardoor op zoek naar kwalitatieve en veilige voeding. En dat is net wat onze Belgische voeding en dranken hen te bieden hebben. Onze producten zijn in China trouwens al hoog aangeschreven”, verduidelijkt Tine. “Onze internationaal gerenommeerde Belgische bieren, chocolade en koekjes hebben in China al vaste voet aan wal gekregen, maar de voorbije jaren zagen we ook een sterke groei van zuivel- en diepvriesaardappelproducten”, vult Bart aan. “Food.be – Small country. Great food.” was tijdens deze missie opnieuw een ideaal platform om samen met onze bedrijven, onze collega’s uit de keten en onze overheidspartners onze sterktes uit te spelen.”
 
Handelsmissie China - Fevia - Speel Made In Belgium uit als kwaliteitslabel

4. Bekijk of e-commerce jouw export naar China kan boosten
 
In aanwezigheid van Prinses Astrid en dankzij de steun van het Waalse exportagentschap AWEX, spraken Fevia en haar leden tijdens de missie met het topmanagement van Alibaba Group. Het doel? “Meer Belgische voeding en dranken in hun aanbod krijgen”, verklaart Tine. De voedingsbedrijven konden spreken met aankopers van diverse online platformen. Het is echter moeilijk en duur om je product op deze platformen te krijgen. “Daarom helpen we Horsten International met het opzetten van een ‘Belgisch paviljoen’ op het cross-border platform Tmall Global, zodat onze leden hier hun karretje aan kunnen aanhaken.”
 
5. Gebruik handelsmissies om boven je gewicht te boksen
 
“Het is een boutade, maar ik heb het met eigen ogen kunnen vaststellen: een prinselijke missie opent deuren. De aanwezigheid van Prinses Astrid en een sterke vertegenwoordiging van de federale en regionale regeringen onderstreepten het belang van de missie. Ze effenen het pad voor plaatsen waar je als bedrijf op eigen kracht niet binnen raakt, en helpen relaties met partners te versterken”, concludeert Bart. “Een missie duurt een kleine week, maar er gaan gemiddeld negen maanden voorbereiding door alle organiserende partners aan vooraf, om er een succes van te maken voor de deelnemende bedrijven. Maak er dus gebruik van!”
 



  Nieuwsflash
 
Procedures bij de Raad van Vergunningsbetwistingen - Invoering relativiteitseisLees meer
 
 
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) - Naleving randvoorwaardenLees meer
 
 
Kleine windmolens bij particulierenLees meer
 
 
Geweigerde aanvragen VLIF-steunLees meer
 
 
Nulbemesting - OntheffingLees meer
 
 
Hitte 2020: erken de schade door zonnebrand in fruit als rampLees meer
 
 
Clarebout Potatoes: Corona deed ons extra investeren ondanks omzetdalingLees meer
 
 
Hitte en droogte worden opgegeten door CoronaLees meer
 
 
Hitteplan: transport van landbouwdierenLees meer
 
 
Nieuwe inschrijvingen voor aanplantsubsidie boslandbouwsystemen (agroforestry) mogelijk tot 18/9Lees meer
 
 
Franse derogatie neonicotino´den voor suikerbieten Lees meer
 
 
Franse derogatie neonicotino´den voor suikerbietenLees meer
 
 
Uitbreiding win-winlening definitief goedgekeurd Lees meer
 
 
Maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in het tuinbouwbedrijfLees meer
 
 
Nieuwe corona-maatregelen West-Vlaanderen seizoensarbeiders Lees meer
 
 
Covid 19: vergoeding aanvragen voor aardappelen tot 28/8Lees meer
 
 
Prijs landbouwgrond stijgt opnieuw Lees meer
 
 
Covid 19: vergoeding aanvragen voor sierteeltLees meer
 
 
COVID-19: compensatie sierteelthouders die een omzetdaling geleden hebbenLees meer
 
 
COVID-19: compensatie aardappeltelers met onverkoopbare stock vrije aardappelenLees meer