Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 17 sep 2019 08:44 

Compensaties voor bedrijven getroffen door de fipronilcrisis


Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de sectoren verwerking en distributie getroffen door de fipronilcrisis

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 21 november 2017 betreffende compensaties ten gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis, artikelen 6 en 8;
Gelet op de wet van 4 februari 2000 houdende oprichting van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, artikel 4, § 1, § 2, en § 3, gewijzigd bij de wet van 22 december 2003, en artikel 5, tweede lid, vervangen bij de wet van 22 december 2003;
Gelet op het overleg met de sectoren;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 14 februari 2018;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 28 mei 2018;
Gelet op advies 63.836/1 van de Raad van State, gegeven op 21 augustus 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Ministers van Landbouw, Economie, Budget, Financiën, Volksgezondheid en op advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en definities
Artikel 1. Het huidig besluit is van toepassing op de bedrijven die activiteiten uitoefenen die verband houden met de stadia van verwerking van eieren, soepkippen, eiproducten en verwerkte producten op basis van eieren en distributie van eieren, eiproducten en verwerkte producten op basis van eieren.
Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit, verstaan we onder:
1° verwerking: het slachten van dieren, evenals de wijziging van één of meerdere producten in één of meerdere halfafgewerkte of afgewerkte producten bestemd voor de voedselketen;
2° distributie: de aankoop, de invoer, het hanteren, het opslaan van producten, met het oog op het afstaan ten kosteloze of bezwarende titel aan operatoren of op de uitvoer, inclusief de invoer van verpakkingsmateriaal, en het hanteren en/of verwerken van producten, evenals het opslaan daarvan op de plaats van verkoop of levering aan de eindgebruiker, met inbegrip van de horecasector, en van de activiteiten van de pakstations;
3° eiproduct: verwerkt product dat verkregen wordt door de verwerking van eieren, bestanddelen of mengsels van eieren, of door verdere verwerking van verwerkte producten;
4° soepkippenslachthuis:slachthuis gespecialiseerd (meer dan 90% van de slachtingen) in het verwerken van legkippen einde leg, klaar voor de slacht;
5° materiële schade: de geleden materiële schade die voortvloeit uit de fipronilcrisis met betrekking tot:
1. de analysekosten,
2. de vernietiging van niet-conforme eieren,
3. de vernietiging van niet-conforme eiproducten,
4. de vernietiging van niet-conforme verwerkte producten op basis van eieren,
5. het blokkeren, uit de handel nemen en terugroepen van niet-conforme eieren, niet-conforme eiproducten of niet-conforme verwerkte producten op basis van eieren,
6. de waarde van vernietigde niet-conforme eieren, vernietigde niet-conforme eiproducten of vernietigde niet-conforme verwerkte producten op basis van eieren,
7. de reëel voor 30 juni 2018 ontvangen materiële schadeclaims en
8. het niet-gebruik van infrastructuur van soepkipslachthuizen;
6° Administratie: UNIEK LOKET FIPRONIL, FOD Beleid en Ondersteuning, Simon Bolivarlaan 30, WTC III te 1000 Brussel, e-mailadres Loketfipronil@bosa.fgov.be ;
7° Commissie: adviesorgaan samengesteld uit ambtenaren van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, van de FOD Economie en van de Administratie;
8° `de minimis'-steun : steun die beantwoordt aan de voorwaarden vermeld in Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun;
9° bruto-subsidie-equivalent : bruto-subsidie-equivalent bedoeld in Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
HOOFDSTUK II. - Toekenningsvoorwaarden en aanvraagprocedure
Art. 3. § 1 Het bedrijf dient, ten laatste binnen de drie maanden volgend op de dag waarop het huidig besluit in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt, zijn aanvraag in bij de Administratie, bij ter post aangetekende brief of via e-mail, aan de hand van het formulier in bijlage 1.
§ 2 De aanvraag wordt vergezeld van alle documenten die vereist zijn voor de toekenning van een compensatie, zoals facturen of documenten die uitgaan van de overheid, zodat het oorzakelijk verband en het bedrag van de geleden materiële schade kan worden aangetoond.
§ 3 De Administratie verzendt het bedrijf een ontvangstmelding en kent een uniek dossiernummer toe.
§ 4 Het bedrijf moet ontbrekende documenten bezorgen binnen een maand volgend op het verzoek van de Administratie.
Art. 4. § 1 Het bedrijf moet het bewijs leveren van de geleden schade en een direct oorzakelijk verband vaststellen tussen die schade en de fipronilcrisis in het formulier en de bijgevoegde documenten.
§ 2 Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen houdt een dossier met betrekking tot de getroffen bedrijven ter beschikking van de Administratie. Dat dossier bevat een kopie van de briefwisseling, van de analyses en van de meldingen die werden gestuurd in het kader van de fipronilcrisis. Die stukken moeten niet meer door het bedrijf worden verstrekt.
Art. 5. § 1 Het bedrijf vult het formulier in bijlage 1 behoorlijk in opdat het kan worden aangetoond dat de gevraagde compensatie de geleden materiële schade niet overschrijdt.
In dat formulier moet het bedrijf:
1 de toelating geven aan de Administratie om bij de verzekeringsmaatschappijen of bij elke andere tussenkomende partij (zoals dienstverlener, destructiebedrijven en andere) alle informatie op te vragen die het nodig acht voor de behandeling van het dossier;
2 aangeven of het subsidies of andere financiële overheidssteun heeft ontvangen in het kader van de fipronilcrisis. Indien het dergelijke voordelen heeft ontvangen, moeten de aard van de tussenkomst en het bedrag ervan in het dossier worden vermeld; in voorkomend geval moet ook het uitgekeerde bedrag van de voorschotten op de restituties in het dossier worden vermeld.
§ 2 Bijlage 1 kan worden gewijzigd door de Minister van Landbouw.
HOOFDSTUK III. - Behandeling van de aanvraagdossiers en berekening van de compensatie
Art. 6. § 1 Voor elk aanvraagdossier ingediend overeenkomstig artikel 3, § 1, dient de Administratie een compensatievoorstel in bij de Commissie, rekening houdende met de elementen van artikel 5, § 1, van de wet van 21 november 2017 betreffende compensaties ten gunste van bedrijven getroffen door de fipronilcrisis.
§ 2 De Administratie baseert zich op de facturen of andere bewijsstukken met betrekking tot de materiële schade en op de informatie bevat in het aanvraagformulier.
Art. 7. § 1 De compensatie wordt berekend op grond van de volgende formule: met een maximumbedrag van 200.000 EUR verminderd met de 'de minimis'-steun verkregen in de loop van de laatste drie fiscale boekjaren, totaal van de geleden materiële schade verbonden:
1/ aan de analysekosten : 100 % voor de analyses uitgevoerd in de periode van 1 augustus 2017 tot en met 30 maart 2018,
2/ aan de vernietiging van niet-conforme eieren : 100 %
3/ aan de vernietiging van niet-conforme eiproducten : 100 %
4/ aan de vernietiging van niet-conforme verwerkte producten op basis van eieren : 100 %
5/ aan het blokkeren, uit de handel nemen en terugroepen van niet-conforme eieren, niet-conforme eiproducten of niet-conforme verwerkte producten op basis van eieren : 100 %
6/ aan de waarde van vernietigde niet-conforme eieren, vernietigde niet-conforme eiproducten of vernietigde verwerkte producten op basis van eieren : 90 %
7/ aan de reëel betaalde schadeclaims : 100 % en
8/ aan het niet-gebruik van infrastructuur van soepkipslachthuizen : 1.140 EUR/10.000 stuks in de periode van 1 september 2017 tot en met 31 januari 2018
Voor de btw-plichtige bedrijven onder een stelsel waarbij ze de belasting over de toegevoegde waarde kunnen recupereren, worden enkel de bedragen zonder btw in aanmerking genomen om de compensatie te berekenen.
§ 2. Indien de som van de bedragen toegekend op basis van de beslissingen bedoeld in artikel 8 die oorspronkelijk worden genomen hoger is dan 15.500.000 EUR wordt de compensatie verlaagd op basis van de verhouding "15.500.000 EUR/som van bedragen toegekend op basis van de beslissingen bedoeld in artikel 8 die oorspronkelijk worden genomen".
Art. 8. De beslissing met betrekking tot de toekenning van de compensatie wordt genomen door de Minister van Landbouw, op basis van het advies van de Commissie.
Bij de uitvoering van haar taken wordt de Commissie ondersteund door de personeelsleden van de Administratie.
Art. 9. De controles bij de bedrijven worden uitgevoerd in overeenstemming met de bepalingen van het koninklijk besluit van 22 februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen.
Art. 10. Het eventuele teveel aan federale overheidssteun dat een bedrijf heeft ontvangen omwille van de fipronilcrisis met betrekking tot de materiële schade die het heeft geleden door die crisis wordt aangerekend op de ontvangen federale steun, in omgekeerde chronologische volgorde, en moet worden terugbetaald aan de Schatkist, vermeerderd met verwijlinteresten aan de wettelijke rentevoet in fiscale zaken.
De invordering ervan wordt verzekerd door de administratie van de Federale Overheidsdienst Financiën belast met de inning en de invordering van de niet-fiscale schuldvorderingen, overeenkomstig de artikelen 3 en volgende van de domaniale wet van 22 december 1949.
Art. 11. De dossiers die niet voldoen aan de vastgestelde voorwaarden of die niet binnen de vastgestelde termijnen zijn ingediend, worden niet in aanmerking genomen voor de toepassing van de compensatieregeling.
HOOFDSTUK IV. - Diverse bepalingen
Art. 12. De betalingen aangevraagd overeenkomstig artikel 3, § 1, worden geboekt op een basisallocatie van de begroting van de FOD BOSA gevoed door de reserves van het FAVV voor de toepassing van dit KB.
Art. 13. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 14. De minister bevoegd voor economie, de minister bevoegd voor volksgezondheid, de minister bevoegd voor landbouw, de minister bevoegd voor financiën en de minister bevoegd voor begroting zijn belast met de uitvoering van dit besluit, elk voor wat hem betreft.
Gegeven te Brussel, 8 september 2019.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Werk, Economie en Consumenten,
W. BEKE
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie,
M. DE BLOCK
De Minister van Begroting en van Ambtenarenzaken,
S. WILMES
De Minister van Financiën,
A. DE CROO
De Minister van Middenstand, Zelfstandigen, K.M.O.'s, Landbouw en Maatschappelijke Integratie,
D. DUCARME

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 8 september 2019 tot vaststelling van de procedure en van de uitvoeringsbepalingen met betrekking tot de compensaties ten gunste van bedrijven van de sectoren verwerking en distributie getroffen door de fipronilcrisis
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Werk, Economie en Consumenten,
W. BEKE
De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie,
M. DE BLOCK
De Minister van Begroting en van Ambtenarenzaken,
S. WILMES
De Minister van Financiën,
A. DE CROO
De Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie,
D. DUCARME



  Nieuwsflash
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer