Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 24 apr 2018 13:54 

Milka Chocolade stapt mee in duurzaamheidsprogramma Cocoa Life


• Als tweede grootste chocolademerk in België voegt Milka zich bij Côte d’Or, de Belgische marktleider en reeds in 2015 grondlegger van het Cocoa Life-programma
• Vanaf augustus komt het Cocoa Life-logo op de chocoladetabletten van Milka, de rest van Milka’s Europese chocoladegamma volgt tegen eind 2019
• Het jaarlijkse voortgangsrapport van Cocoa Life toont een snelle groei in duurzaam geteelde cacao tot 35% van de wereldwijde chocoladebehoefte van het bedrijf in 2017, een indrukwekkende toename van 14% ten opzichte van 2016. Daarbij werden in totaal 120.500 cacaoboeren bereikt.

Vandaag kondigt Mondelēz Europe aan dat het iconische chocolademerk Milka in Cocoa Life stapt. Dat is het toonaangevende programma voor duurzame cacaoteelt van Mondelēz, dat volledig past binnen het engagement van de onderneming om op termijn alle cacaogrondstoffen op duurzame wijze te verkrijgen.

De deelname van Milka zet de hoge ambities van Cocoa Life kracht bij
Overal in Europa, en dus ook in België, worden de chocoladetabletten van Milka in een nieuw jasje gestopt. Vanaf augustus 2018 zal het Cocoa Life-logo de verpakking sieren. Tegen eind 2019 zou het hele Europese chocoladegamma van Milka bij het programma betrokken moeten zijn. Milka sluit aan bij andere merken van Mondelēz International en gaat voortaan via Cocoa Life duurzaam geteelde cacao als grondstof gebruiken, net als Côte d’Or in België, Nederland en Frankrijk, de Oreo-koekjes in Europa, Cadbury Dairy Milk in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en Freia en Marabou in Scandinavië.
“We zijn zeer trots dat Milka, ons grootste chocolademerk in Europa, in Cocoa Life stapt”, zegt Hubert Weber, Executive Vice President en President van Mondelēz Europe.“Het programma boekt grote successen en we hopen met deze stap opnieuw wat dichter bij ons doel te komen: 200.000 boeren en 1.000.000 mensen bereiken tegen 2022.”

Een steeds grotere impact op het terrein, overal ter wereld
Milka staat garant voor kwaliteitsvolle chocolade, gemaakt met ingrediënten van de allerhoogste kwaliteit, zoals Alpenmelk. De deelname aan het Cocoa Life-programma zet die garantie nog eens extra in de verf. Daarnaast ziet Milka erop toe dat er geen kunstmatige smaakstoffen, kleurstoffen of bewaarmiddelen toegevoegd worden aan de chocolade die gebruikt wordt voor haar producten.
De missie van Cocoa Life bestaat erin om een duurzame toeleveringsketen van cacao te creëren, die tegelijkertijd een blijvende impact heeft op levens en kostwinning, ontbossing aanpakt en mensen extra ondersteunt in de strijd tegen de klimaatverandering in zes cacaoproducerende landen: Ghana, Ivoorkust, Indonesië, Dominicaanse Republiek, India en Brazilië. De holistische benadering van Cocoa Life spitst zich toe op de uiteenlopende uitdagingen waar landbouwgemeenschappen in de cacaoteelt mee worden geconfronteerd. Daarbij ligt de focus op vijf domeinen: landbouw, gemeenschappen, inkomen, jongeren en milieu.
Onlangs nog kon Mondelēz International in het jaarlijkse voortgangsrapport een snelle internationale groei van Cocoa Life presenteren. Eind 2017 had het programma 120.500 boeren bereikt in 1.085 gemeenschappen en meer dan een miljoen schaduwrijke bomen verdeeld als onderdeel van de globale inspanningen in de strijd tegen de klimaatverandering. Mondelēz International heeft met Cocoa Life ook de teelt van duurzame cacao opgetrokken tot 35%, een stijging van 14% ten opzichte van 2016. Een uitgebreide infographic toont op een overzichtelijke manier de concrete resultaten die op het terrein zijn behaald op vlak van landbouw, gemeenschappen, inkomen, jongeren en milieu.
Onafhankelijke studies van Ipsos tonen bovendien aan dat het jaarlijkse inkomen van Indonesische boeren die verbonden zijn aan het duurzaamheidsprogramma met 37% is gestegen, de opbrengst van cacao met 10%. Gelijkaardige impactstudies voor cacaoteelt in West-Afrika worden momenteel uitgevoerd.
“Als Belgische marktleider in chocoladetabletten bereiken we met merken als Côte d’Or en Milka miljoenen consumenten”, stelt Jan-Willem Balk, Managing Director Benelux. “We willen ons gewicht in de schaal leggen om positieve veranderingen te realiseren voor de gemeenschappen waarop we steunen en om echt samen te werken met boeren zodat we ook in de toekomst sterke langetermijnrelaties kunnen uitbouwen. Meer dan ooit geven onze consumenten om hun voeding en willen ze zeker zijn dat wat ze eten duurzaam is.”

Meer informatie vindt u in het meest recente voortgangsrapport van Cocoa Life (april 2018), te raadplegen op https://www.cocoalife.org/progress/cocoa-life-progress-report-2017.
 



  Nieuwsflash
 
Het versterken van de productiviteitsgroei Lees meer
 
 
Pesticiden vanaf 2025 in Brusselse privétuinen verbodenLees meer
 
 
Oproep onderzoeksprojecten biolandbouw 2024 Lees meer
 
 
Half mei start veldkeuringen vermeerderingspercelen zaaizaden van landbouwgewassen Lees meer
 
 
Gezondheidsrisico's bij Basilicumplanten door irrigatie met vervuild (oppervlakte)water Lees meer
 
 
Aanvulling lijsten van oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen in de landbouwLees meer
 
 
Overstromingen van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen dossierLees meer
 
 
Wijziging van diverse decreten over het landbouw- en visserijbeleid Lees meer
 
 
249.000 euro voor vier lokale voedselregisseurs Lees meer
 
 
hittegolven én bosbranden zullen 9 keer vaker voorkomen in Oost-Afrika Lees meer
 
 
Tien nieuwe suikerbietrassen op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer