Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 15 sep 2021 09:59 

Onlineverkoop voedingsproducten valt in de smaak


Voedingsproducten worden in ons land steeds meer online verkocht, zo blijkt uit de jongste statistieken van BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven. Voedingsproducten (waaronder ook dierenvoeding, red.) kende een stijging met maar liefst 51 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, al blijft het globale aandeel wel beperkt tot 4 procent van alle online uitgaven. Er is dus nog veel groeipotentieel, stelt BeCommerce vast. België hinkt hier ook achterop tegenover andere Europese landen.

Het meest populair bij de webshops in België zijn opnieuw diensten, zoals reizen of evenementen. Die maken meer dan een derde (37%) van alle online uitgaven uit in ons land. Vorig jaar was er nog een sterke daling (tot 10%), want door de coronapandemie waren heel wat evenementen afgelast en waren reizen verboden of afgeraden.

Anderzijds ging de Belg de voorbije maanden weer meer naar een fysiek verkooppunt voor grote huishoudmiddelen, aldus BeCommerce.

Globaal gaan de uitgaven in webshops in België nog altijd in stijgende lijn. Voor de eerste zes maanden noteerde BeCommerce 5,56 miljard euro aan online uitgaven. In dezelfde periode vorig jaar, toen door de lockdown heel wat winkels gesloten moesten blijven, gaf de Belg online 5,1 miljard euro uit. "We merken al enkele jaren dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen. De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgde voor een extra boost. Deze trend zet zich nog door nu het gewone leven weer op gang komt", klinkt het. De belangrijkste reden is het gemak om van thuis uit te bestellen. Grootste drempel blijven de verzendkosten.

De Belg maakt bij zijn online aankoop steeds meer gebruik van de smartphone. Die is nu al goed voor een kwart, voornamelijk voor goedkopere aankopen of impulsaankopen, klinkt het. De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen.

De meeste betalingen, 4 op de 10, gebeuren met Bancontact. Op de tweede plaats staat de kredietkaart - voor duurdere uitgaven staat die nog op de eerste plaats. Op de derde plaats staat PayPal, goed voor 10 procent.

 


  Nieuwsflash
 
Het Vlaamse dierenwelzijnslabel Lees meer
 
 
Vraag om uitleg over weidemelkLees meer
 
 
Vlaamse voedseltop en de oorlog in OekraÔne Lees meer
 
 
Varkensbedrijven met hoogste stikstofimpact op natuur kunnen rekenen op stopzettingsvergoeding Lees meer
 
 
Rol van de Vlaamse landbouwers in lokale energiegemeenschapLees meer
 
 
Overleg met het Platform Voedselverlies Lees meer
 
 
Vlees blijft vaste plek op het bord van de Belg behouden Lees meer
 
 
Gewasbeschermingplan EU stuit op muur van kritiek Lees meer
 
 
In 2022 meer zomergranen en korrelmaÔs, maar minder groenten Lees meer
 
 
Advies EC over het Vlaamse deel van het GLBLees meer