Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 15 sep 2021 09:59 

Onlineverkoop voedingsproducten valt in de smaak


Voedingsproducten worden in ons land steeds meer online verkocht, zo blijkt uit de jongste statistieken van BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven. Voedingsproducten (waaronder ook dierenvoeding, red.) kende een stijging met maar liefst 51 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, al blijft het globale aandeel wel beperkt tot 4 procent van alle online uitgaven. Er is dus nog veel groeipotentieel, stelt BeCommerce vast. België hinkt hier ook achterop tegenover andere Europese landen.

Het meest populair bij de webshops in België zijn opnieuw diensten, zoals reizen of evenementen. Die maken meer dan een derde (37%) van alle online uitgaven uit in ons land. Vorig jaar was er nog een sterke daling (tot 10%), want door de coronapandemie waren heel wat evenementen afgelast en waren reizen verboden of afgeraden.

Anderzijds ging de Belg de voorbije maanden weer meer naar een fysiek verkooppunt voor grote huishoudmiddelen, aldus BeCommerce.

Globaal gaan de uitgaven in webshops in België nog altijd in stijgende lijn. Voor de eerste zes maanden noteerde BeCommerce 5,56 miljard euro aan online uitgaven. In dezelfde periode vorig jaar, toen door de lockdown heel wat winkels gesloten moesten blijven, gaf de Belg online 5,1 miljard euro uit. "We merken al enkele jaren dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen. De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgde voor een extra boost. Deze trend zet zich nog door nu het gewone leven weer op gang komt", klinkt het. De belangrijkste reden is het gemak om van thuis uit te bestellen. Grootste drempel blijven de verzendkosten.

De Belg maakt bij zijn online aankoop steeds meer gebruik van de smartphone. Die is nu al goed voor een kwart, voornamelijk voor goedkopere aankopen of impulsaankopen, klinkt het. De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen.

De meeste betalingen, 4 op de 10, gebeuren met Bancontact. Op de tweede plaats staat de kredietkaart - voor duurdere uitgaven staat die nog op de eerste plaats. Op de derde plaats staat PayPal, goed voor 10 procent.

 


  Nieuwsflash
 
Nederlandse boeren plannen ďgrootste demonstratie aller tijdenĒ Lees meer
 
 
Stikstofdossier: overheveling naar parlement? Lees meer
 
 
(Niet-)werking tandem Brede weersverzekering - Vlaams RampenfondsLees meer
 
 
Droogte 2022 binnenkort officieel erkend als rampLees meer
 
 
Europese plantengezondheidsregels voor het plantaardige teeltmateriaalLees meer
 
 
EU verstrengt maximumgehalte residu neonics in levensmiddelen Lees meer
 
 
Blijvend grasland - EvolutieLees meer
 
 
Bemest op maat en voorkom meststoffenverlies naar het grond- en oppervlaktewater Lees meer
 
 
Actiegroep Fruittelers en CepiFruit: sensibiliseringscampagne eerlijke prijzen voor onze top appelLees meer
 
 
Graanvergaderingen voorjaar 2023 Lees meer
 
 
Ecoregeling verhogen koolstofgehalte op bouwland via stalmestLees meer
 
 
Tot de bodem: De toekomst van landbouw in VlaanderenLees meer
 
 
Frequenties inspecties in vlees- en vissectorLees meer
 
 
Evolutie van publiek grondbezit voor het eerst in kaart Lees meer
 
 
Gevolgen van de oorlog in OekraÔne: uitzonderlijke bevolkingsgroei in BelgiŽ in 2022 Lees meer
 
 
Agenda Inagro februari/maart 2023Lees meer
 
 
Moeilijkheden in de fruitteeltsector: betalingsfaciliteiten Lees meer
 
 
Veggieburgers zijn ultrabewerktLees meer
 
 
Schade door vorst (oa in bieten): vaststelling vereist!Lees meer