Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 09 jul 2020 12:32 

Europees Parlement keurt belangrijk mobiliteitspakket goed


Het Europees Parlement keurde in tweede lezing het mobiliteitspakket goed. Dat pakket zal zorgen voor een grondige hervorming van de regels voor de transportsector, waarbij betere werkomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs voorop staan.

Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Renew Europe, Open Vld):

“Drie jaar lang hebben we in Europa over dit belangrijke mobiliteitspakket onderhandeld, en ik ben tevreden met het akkoord dat vandaag op tafel ligt. We spreken over een heel belangrijk pakket voor de transportsector, want het zal praktijken van sociale dumping aanpakken en onze werknemers beter beschermen. Dat zijn cruciale voorwaarden die de eerlijke concurrentie in de transportsector moeten bevorderen. Maar ik besef heel goed dat het pakket enorme inspanningen van de sector zelf zal vragen om dit te realiseren binnen zo’n korte termijn. Zeker wat betreft de verordening rij- en rusttijden, die 20 dagen na bekendmaking in het Publicatieblad van toepassing zal zijn, is het erg kort dag en een hele opgave om bijvoorbeeld nog hotels voor de chauffeurs op hun route te vinden. We vragen eigenlijk heel erg veel van de transportsector.”

Het mobiliteitspakket bestaat uit drie wetgevende teksten, waaronder de Verordening betreffende de toegang tot het beroep en tot de markt. Daarin wordt nieuwe wetgeving voor cabotageritten vastgelegd. Cabotage houdt transporten in die plaatsvinden in land A, maar uitgevoerd worden door een transportbedrijf uit land B.

“Wat betreft de cabotageregeling uit het mobiliteitspakket ben ik minder gelukkig. Het is goed dat er beslissingen genomen werden rond cabotageritten en het aanpakken van postbusbedrijven, maar ik had de ‘cooling off’-periode tussen twee cabotageritten liever veel korter gezien. Je moet goed beseffen dat één op de vier Belgische transporteurs wekelijks cabotageritten uitvoert in de buurlanden, zeker in de grensstreken. Een ‘cooling off’-periode van 4 dagen tussen 2 cabotageritten* is dan ook veel te lang en belemmert het vrij verkeer van diensten, één van de hoekstenen van onze interne markt, en de efficiëntie van onze logistieke keten.” besluit Vautmans.
 
* Het huidige systeem bepaalt dat er 3 cabotageritten binnen een periode van 7 dagen mogen worden uitgevoerd. Dit 3-7 principe wordt behouden, maar na elke periode van 7 dagen zal de chauffeur voortaan 4 dagen moeten wachten vooraleer hij opnieuw cabotageritten kan uitvoeren in die lidstaat.



  Nieuwsflash
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als rampLees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer
 
 
Na de natte winter: eerst de spade, dan de bewerking! Lees meer
 
 
Jachtwild - Seizoenen 2021, 2022 en 2023 Lees meer
 
 
Kunstmest uitsparen Lees meer
 
 
ILVO bouwt hoogtechnologische Feed Pilot Lees meer
 
 
Drones en AI in de strijd tegen aardappelziekteLees meer
 
 
Optimalisatie spuittechniek: tips voor duurzamer gebruik Lees meer
 
 
Plantgoedsubsidie? Dien je facturen vóór 30 april inLees meer