|
Winkelkar blijft duurder dan voor coronacrisis
Supermarktketens mogen dan wel opnieuw promotie voeren, als consument betalen we aan de kassa toch nog altijd meer dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Opvallend daarbij is dat vooral Colruyt nog altijd ruim 5 procent duurder is dan voor de lockdown, zo blijkt uit het onderzoek. Colruyt zelf betwist dat en benadrukt dat ze ook in coronatijden de laagste prijzen garanderen.
|
Sinds de coronacrisis betaalden we meer in het warenhuis. De reden is vrij simpel: de Veiligheidsraad besliste om promoties te verbieden om zo het hamstergedrag af te remmen. Maar vandaag mag er weer volop reclame worden gemaakt, en toch is de initiële prijsopstoot verre van weggewerkt. Dat zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop, dat geregeld een korf van 267 niet-bederfbare producten vergelijkt in de verschillende warenhuizen. Het gaat om kruidenierswaren, verzorgingsproducten, dranken en zuivel van zowel (inter)nationale merken als huismerken en witte producten. Geen verse producten, want die prijzen durven al eens te schommelen.
“Begin april, toen de oorspronkelijk geplande promoties opnieuw werden toegelaten, was er een kleine prijsdaling van zo’n 1 procent bij Colruyt, Collect&Go en Cora”, zegt November. “Daarna had de terugkeer van de bonusfolders met nieuwe prijskortingen bij Albert Heijn een duidelijk effect. Ook in de eerste twee weken van mei was er een hoopgevende dalende tendens bij Colruyt, Collect&Go en Carrefour Hyper. Toch lag hun prijsniveau toen nog steeds 4 procent en 3 procent boven dat van begin maart.”
Die trend lijkt nu helaas te keren, stelt November. Colruyt is momenteel 5,2 procent duurder dan begin maart. Bij Collect&Go gaat het, in diezelfde periode, om een stijging met 4,1 procent en bij Carrefour Hyper om 3,7 procent. Bij Albert Heijn is het prijsniveau op dit moment 1,5 procent duurder dan begin maart. Bij Delhaize is de stijging ten opzichte van toen beperkt tot 0,5 procent. Match en Intermarché zijn zelfs net iets goedkoper dan begin maart.
Volgens Yana Morren van Colruyt is de keten verbaasd over de resultaten van het onderzoek. “Ze kloppen niet met onze eigen analyses en prijsmetingen. Colruyt garandeert altijd de laagste prijs. Klanten kunnen hiervoor nog altijd op hun beide oren slapen, ook in deze wat moeilijkere tijden”, klinkt het in een reactie.
Gino Van Ossel, professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School, zou het unfair vinden om nu te stellen dat warenhuizen geprofiteerd hebben van de coronacrisis. “Dat ze goed geboerd hebben de jongste paar maanden, daar is geen twijfel over. Overal is de omzet fors gestegen. Maar ze hebben toch ook grote inspanningen geleverd om de bevoorrading op punt te houden, vaak in moeilijke omstandigheden. En ze hebben ook veel extra kosten moeten maken.” Voor Van Ossel is het duidelijk dat de promoties nog niet opnieuw op volle kruissnelheid zijn gekomen. Hij is er rotsvast van overtuigd dat de situatie zich dan snel zal herstellen.
Carrefour heeft intussen een prijsdaling aangekondigd voor 1.000 producten vanaf 27 mei. Colruyt stopte een reductiebon van 3 procent in de brievenbussen die geldig is van 25 mei tot en met 2 juni.
|
|