Filip Fontaine, algemeen directeur VLAM:
"We waren met 29 Belgische bedrijven in Berlijn, en onze exposanten melden dat de kwaliteit van de bezoekers bijzonder hoog was. Samen met Frankrijk is Duitsland onze belangrijkste markt en Fruit Logistica onderscheidt zich door de internationaliteit van haar bezoekers. De nieuwe Hal 27 is zeer aangenaam, zodat onze klanten er graag kwamen. Deze editie was dan ook een van de beste jaren."
Nieuwe hal, nieuwe beursstand
De delegatie van VLAM stond samen met andere Belgische exposanten voor het eerst in de gloednieuwe beurshal 27. Extra communicatie vooraf en tijdens de beurs hielp de bezoekers om hun vertrouwde Belgische contacten te vinden. Met een nieuwe beursstand zorgde VLAM alvast voor een opvallende aanwezigheid in de nieuwe hal. Bezoekers werden er verwelkomd in een gesmaakte stand, opgebouwd uit warm hout, strak zwart staal en kleurrijke sfeerbeelden. De productfoto’s werden daarbij afgewisseld door stijlvolle verwijzingen naar de regio Vlaanderen – België. Ook nieuw was dat alle VLAM-bedrijven van groenten, fruit, aardappelen en fruitbomen gemengd zaten in één paviljoen.
De standhouders waren alvast zeer tevreden met het nieuwe concept. De combinatie van eigen bedrijfscommunicatie en stijlvolle banners bovenaan zorgden ervoor dat de ruime VLAM-stand een blikvanger was in de hele hal. Net als vorig jaar, vormde duurzaamheid opnieuw een belangrijk thema van de beurs. Ook op de VLAM- stand stond 'organic produce' in de kijker.
De VLAM-deelname in de nieuwe hal ging niet onopgemerkt voorbij. Op woensdag 5 februari bracht Julia Klöckner, Duitse minister van Landbouw, een bezoek aan de VLAM-stand. Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM, stipte tijdens het gesprek met de minister het belang van Duitsland als markt aan, en illustreerde zijn verhaal met enkele op-en-top Vlaamse specialiteiten zoals witloof en conferenceperen.
Verse groenten en fruit
De 18 aanwezige groente- en fruitbedrijven waren: Bel'Export, Boussier, BP Fruitcraft, Calsa, DBS/DBS Agro, Demargro, De Plecker - Lauwers, Devos Group, Dries Sebrechts Fruit (DSF), Frans Michiels Belgium (FMB), Gemex, Nicolaï Fruit, Pacbelimex, REO Veiling, Rotom/Orca, Vanco Belgium, Vergro en Wouters Fruithandel. Voorbijgangers konden kennismaken met het ruime aanbod in de centrale producttentoonstelling, waarbij zowel de traditionele sterkhouders als de noviteiten gepresenteerd werden.
25 jaar geleden werd het Flandria-label geïntroduceerd. Begonnen vanuit de witloof- en tomatensector, is het label intussen uitgegroeid tot een kwaliteitssysteem voor het hele assortiment aan Belgische groenten en inmiddels is het een van de grootste merken op de Europese markt. Dankzij de intense samenwerking van de verschillende veilingen binnen de LAVA-koepel, is het Flandria-label nu een vaste waarde, die staat voor producten van topkwaliteit, een duurzame productiewijze en beschikbaarheid in ruime volumes en uniforme sorteringen.
De LAVA-veilingen kiezen dit jaar resoluut voor doorgedreven digitalisering en kondigden tijdens Fruit Logistica hun Digital Experience Platform aan, een gezamenlijk initiatief van BelOrta, REO Veiling en Coöperatie Hoogstraten.
Aardappelen
Zes leveranciers van aardappelen keken ernaar uit om hun klanten te ontmoeten in Berlijn: Bart's Potato Company, Binst Breeding & Selection, De Aardappelhoeve, Pomuni, RTL Patat en Warnez.
Fruitbomen
Ook vijf producenten van fruitbomen waren aanwezig op de VLAM-stand om hun producten te presenteren aan een internationaal publiek: ABCz Group, Benelux Fruitservice, Carolus Trees, Depa Fruit en Zouk.