|
Pormotie campagne Belgische friet in Azië
De Belgische aardappelverwerkers beginnen met een promotiecampagne voor hun diepvriesfrieten in China. 'Als elke Chinees één friet per dag eet, moeten we veel fabrieken bijbouwen.'
|
Eten Chinezen binnenkort massaal Belgische frieten met mayonaise? Als het van de Belgische aardappelverwerkers afhangt wel. Hun sectorfederatie Belgapom sleepte 3 miljoen euro Europese subsidies in de wacht om de komende drie jaar de Belgische diepvriesaardappelen te promoten bij bedrijven in China, Japan en Zuid-Korea.
Tijdens de prinselijke handelsmissie in Peking etaleerde Belgapom dinsdag tegenover de Chinese overheden de Belgische savoir-faire op een 'high level meeting on the Belgian potato value chain'.
China was lang het laatste frietvrije bolwerk ter wereld. Maar daar komt verandering in sinds de Chinese regering in 2015 besliste om de teelt van aardappelen als basisvoedingsmiddel op te drijven. 'Vandaag zijn de meeste noedels gemaakt van rijst of graan', vertelt Romain Cools van Belgapom. 'Maar de Chinezen willen ook producten uit aardappelen want daarvoor is minder water en grond nodig.'
De Belgische export van frieten naar China zit al jaren in de lift. Het exportvolume groeide van 3.304 ton in 2009 tot 38.836 ton in 2018, blijkt uit cijfers van het Vlaamse expertisecentrum VLAM. België is vandaag, na de Verenigde Staten, de tweede belangrijkste exporteur van diepgevroren aardappelproducten naar China.
|
|