Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 07 feb 2019 12:22 

‘1+1 gratis’ wordt ‘1+2 gratis’


Albert Heijn schakelt een versnelling hoger in de prijzenslag tussen de supermarkten. De Nederlandse keten, die de Belgen de '1+1'-promotie leerde kennen, pakt uit met een nieuwigheid: '1+2 gratis'. "De scherpste actie ooit in Vlaanderen", staat te lezen in de folder.

Albert Heijn staat in België bekend als prijsbreker. De Nederlandse zusterketen van Delhaize deed de Belgen kennismaken met zijn '1+1'-promotie. Eerst bij Albert Heijn zelf, intussen ook al bij Delhaize. En dat promotiebeleid heeft zijn vruchten al afgeworpen. De laatste kwartaalcijfers van Delhaize tonen dat de keten opnieuw groeit. Afgelopen maanden was de prijzenslag tussen de supermarkten dan ook ietwat geluwd. Maar die relatieve rust is bruusk doorbroken door Albert Heijn. 
 
Vorige week haalde de Nederlandse keten zich al de woede van het Algemeen Boerensyndicaat op de hals door de melkprijs met 7 cent te verlagen tot 55 cent per liter. "Een marketingstunt op de kap van de boeren", gromde Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat toen. Vandamme zag slechts één reden voor de marketingstunt, namelijk marktaandeel veroveren in Vlaanderen. Want eind dit jaar opent de grote Nederlandse concurrent Jumbo zijn eerste winkels in België. En dus is het tijd om snel marktposities in te nemen, en de komst van Jumbo tot een non-event te maken.
 
Daarom gaat Albert Heijn nu nog een stap verder. In zijn nieuwste reclamefolder pakt de keten uit met een hele reeks aanbiedingen van '1+2 gratis'. Wie bijvoorbeeld één pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er nog eens twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika's, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème. "Dit is du jamais vu, dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land", zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Management School). "Het enige wat nog spectaculairder is, is dat je de producten gratis weggeeft."
 
Volgens Van Ossel zal deze stunt niet zonder gevolgen blijven. "Deze actie voorspelt dat er een nieuwe prijsoorlog op komst is. Veel hangt af van welk soort product in de aanbieding zit, soms gaat het om een afwijkend volume, bijvoorbeeld een heel groot volume. Soms voelt een concurrent zich alleen gedwongen tot competitie als er een winkel van Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving van de eigen supermarkt is."
Colruyt reageert
 
Maar een keten als Colruyt kan deze prijzenslag niet zomaar laten passeren. De Halse distributiegroep zweert bij haar 'lage prijzen'-strategie en zal de producten die Albert Heijn bradeert ook in prijs verlagen. Maar dat zal alleen gebeuren in de Colruyt-winkels die in de buurt van een Albert Heijn ligt.
 
Dat zusterketen Delhaize ook slachtoffer wordt van deze promoties, gelooft Van Ossel minder. "Albert Heijn positioneert zich als prijsbreker, Delhaize zich meer richt tot de klant die kwaliteit boven prijs stelt. Delhaize heeft recent ook goede cijfers laten zien. Colruyt en de klassieke prijsvechters Lidl en Aldi doen het ook vrij goed. Maar het is afwachten wat dit betekent voor bijvoorbeeld Carrefour. Doe je mee met een opbod van deze stunt, dan kost het je veel geld. Doe je niet mee, dan riskeer je dat de klant elders zijn aankopen gaat doen. Deze stunt zal hoe dan ook de omzet of de marge in de supermarktsector onder druk zetten."
 
Toch rijst de vraag: hoe kan Albert Heijn deze promoties voeren zonder met verlies te verkopen? "Verkopen met verlies mag niet in ons land", zegt Van Ossel. "Maar er zijn manieren om daar onderuit te komen. Zo kan de producent een geste doen via extra kortingen en zodoende de promotie financieren, of Albert Heijn België kan inkopen bij zichzelf, bij Albert Heijn Nederland, daardoor omzeil je ook die wet."



  Nieuwsflash
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer
 
 
Na de natte winter: eerst de spade, dan de bewerking! Lees meer
 
 
Jachtwild - Seizoenen 2021, 2022 en 2023 Lees meer
 
 
Kunstmest uitsparen Lees meer
 
 
ILVO bouwt hoogtechnologische Feed Pilot Lees meer
 
 
Drones en AI in de strijd tegen aardappelziekteLees meer
 
 
Optimalisatie spuittechniek: tips voor duurzamer gebruik Lees meer
 
 
Plantgoedsubsidie? Dien je facturen vóór 30 april inLees meer