Daarom onderstreept VLAM dat producten van bij ons de concurrentie makkelijk de baas kunnen. Onze boodschap is eenvoudig: wat je ook kiest, kies van bij ons. Of het nu over bier, vlees, fruit of iets anders gaat, de beste kwaliteit vind je gewoon hier, in eigen land. ‘Lekker van bij ons’ is niet voor niets de overkoepelende boodschap die VLAM wil uitdragen.
Die eenvoudige boodschap zit vervat in al onze activiteiten en ‘van bij ons’ wordt meer en meer de essentie van de communicatie. Met ‘meer en meer’ bedoel ik dat er een verschuiving plaatsvond de laatste jaren. Waar we vroeger bijna uitsluitend promotie-acties rond één product of productgroep organiseerden, werken we nu ook in de breedte, in een overkoepelend ‘van bij ons’-thema, waarin alle producten hun plaats hebben.
Let op, promotie per productgroep blijft belangrijk, in het binnenland, maar zeker ook in het buitenland. Voor de landbouw in Vlaanderen is export onontbeerlijk. In de eerste plaats naar de ons omliggende landen, maar ook verder. Ook daar is gespecialiseerde promotie voor nodig. De dossiers voor Europese cofinanciering die VLAM indiende blijken robuust. Het is niet zonder trots dat ik in dit voorwoord mag aanstippen dat VLAM opnieuw 5,5 miljoen euro aan Europese fondsen kon binnenhalen voor de promotie van onze producten. We blijven inzetten op het bekomen van Europese cofinanciering. Zo maximaliseren we elke euro van de bijdragebetalers en vergroten we de impact van onze campagnes in het buitenland.
Ik nodig u dan ook graag uit om op de volgende pagina’s te ontdekken hoe onze mensen, in nauw overleg met de betrokken sectoren, een evenwichtig programma uitdokterden dat rekening houdt met de beschikbare budgetten, de opportuniteiten in eigen land en de kansen elders.
Frans De Wachter
Algemeen directeur VLAM vzw