Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 10 nov 2017 13:53 

Vlaamse voedingssector krijgt extra duwtje in de rug met nieuwe innovatieprojecten


Eind april kreeg de Vlaamse voedingsindustrie het goede nieuws dat ze een eigen speerpuntcluster krijgt met innovatieplatform Flandersí FOOD als centrale spil. Dankzij een nauwe samenwerking met al de actoren - bedrijven, onderzoekers, sectorfederaties en andere platformen - kon Flandersí FOOD al 18 projecten uitwerken om zo een vliegende start te nemen in 2018.

 Deze projecten vormen samen een investering van bijna 8.5 miljoen euro in innovatie voor de Vlaamse voedingssector. CropExplore, WaMip, CircoPack, en SensinFood zijn enkele van die nieuwe zaadjes waarvoor we op een goede oogst hopen.

Onze voedingsbedrijven moeten blijven innoveren om hun competitiviteit te versterken. Door de erkenning van de speerpuntcluster krijgen Vlaamse voedingsbedrijven een belangrijk duwtje in de rug om verder in te zetten op innovatie en toegang te krijgen tot de juiste kennis en expertise. Doordat het productievolume van de Vlaamse voedingsindustrie de voorbije jaren sterker is gestegen dan de omzet, is er meer druk is op de prijzen. Er is dus nood aan producten met meer toegevoegde waarde. Elke goedkeuring van een innovatieproject is dus een belangrijke mijlpaal voor de toekomst van de Vlaamse voedingsindustrie.

Flanders’ FOOD heeft verschillende projecten uitgewerkt, elk met een specifieke doelstelling, maar altijd met het oog op innovatie en het behouden van voedselveiligheid en -kwaliteit. Welke projecten zitten er onder andere in de pipeline?

Het project BotulinSafe bijvoorbeeld kijkt naar de uitdagingen die samengaan met het ontwikkelen van natuurlijke alternatieven voor nitriet in kant-en-klaar maaltijden en vleeswaren. CropExplore bundelt de nutritionele kwaliteiten, technologische functionaliteit, impact op product en smaak, duurzaamheidsaspecten en economische haalbaarheid van innovatieve gewassen om productontwikkeling te optimaliseren. FlavourTarget verzamelt informatie over regionale voorkeursverschillen op vlak van geur, smaak en textuur van voeding om via een online tool productontwikkeling beter te sturen.

Andere projecten leggen meer de focus op de consument. Een van hen is Meat the challenge met als doel bedrijven hun communicatie te helpen aanpassen, bijvoorbeeld voor een productlancering, zodat de consument beter begrijpt hoe innovatie kan bijdragen tot een gezonder voedingspatroon en/of meer aansluiten bij bepaalde maatschappelijke bezorgdheden. Een ander project bestudeert de impact van nieuwe trends op voedingsverpakkingen en productieprocessen om bedrijven mee te krijgen met de laatste innovaties en hun marktpositie zo te versterken.



  Nieuwsflash
 
Noordwest Europese aardappeloogst geschat op minder dan 24,0 miljoen ton Lees meer
 
 
Tongeren stelt droogteschade landbouw vast met eigen app Lees meer
 
 
PROTECOW laat Franse en Belgische melkveehouders nadenken over bedrijfsvoeringLees meer
 
 
Studiedagen, vergaderingen en demo'sLees meer
 
 
Weerbericht voor de landbouwLees meer