Twee op de drie Belgen kopen weleens via het internet. Dat blijkt uit een enquête die de federale overheid vorig jaar bij 17- tot 64-jarigen uitvoerde. Zelfs bij de oudste leeftijdscategorieën zit het online shoppen in de lift (32 procent bij 65- tot 75-jarigen). We doen het vooral omdat het gemakkelijk is, maar de ongemakken laten vaak niet lang op zich wachten.
Uit het jaarverslag van de Economische Inspectie, dat economieminister Kris Peeters (CD&V) bekendmaakte, blijkt dat het aantal meldingen over e-commerce in 2016 sterk is gestegen. Dat komt voor een stuk door de invoering van een nieuw online meldpunt, dat 5.166 meldingen kreeg, maar ook door de toename van de internethandel tout court. De vaakst voorkomende klacht daarbij was dat het bestelde pakje of de dienst gewoon niet wordt geleverd. (zie tekening)
Kwaliteitslabel voor webshops
In totaal deed de Economische Inspectie vorig jaar 3.601 controles op e-commerce, die tot 938 waarschuwingen en 250 processen-verbaal leidden. Veel van die pv’s wil de inspectiedienst vermijden door op voorhand richtlijnen te geven. “De economische regelgeving is complex en verandert regelmatig, dat is niet zo gemakkelijk voor kleine bedrijven”, aldus de Economische Inspectie. “Via praktische adviezen en duidelijke voorbeelden willen we de handelaars informeren waaraan ze wettelijk moeten voldoen.”
Volgens CD&V-Kamerlid Leen Dierick is het ook aan de consument zelf om goed uit zijn doppen te kijken. “Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal niet waar”, geeft ze mee als richtlijn. Zij pleit voor een Europees label voor veilige en betrouwbare webshops. Maar volgens koepelorganisatie Becommerce is dat label er al. “Op Belgisch niveau hebben onze leden ons label op de website staan”, zegt directeur Carine Moitier. “En op Europees niveau bestaat het label ‘Ecommerce Europe’, dat garandeert dat de webshop veilig is.”