Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 25 mei 2017 10:01 

Kosten voor houtkap langs Vlaamse wegen op twee jaar tijd verdubbeld


Op steeds meer plaatsen langs de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen worden bomen gekapt.

Twee jaar geleden ging het nog om bijna 78 ha. De afgelopen winter was dat al 112 ha. De kostprijs voor het hakhoutbeheer is in dezelfde periode meer dan verdubbeld van bijna 1,9 miljoen euro naar 3,9 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

"Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men het kappen van bomen tegen", zegt De Meyer met een boutade. Maar de cijfers lijken de CD&V'er gelijk te geven. Op enkele jaren tijd is de oppervlakte waar aan 'hakhoutbeheer' gedaan wordt, sterk gestegen, meer bepaald van 78 hectare in de winter van 2014/2015 tot 112 ha in de afgelopen winter.
Bij hakhoutbeheer worden de bomen en struiken op een hoogte van 10 tot 20 centimeter boven de grond afgezaagd. Bedoeling is dat de struiken en bomen nadien opnieuw aangroeien. Die cyclische aanpak is niet alleen goed voor de verjonging van de beplanting maar wordt ook gezien als een "verrijking van het ecosysteem in de bermen".

Omdat de bomen en struiken in het verleden te massaal en te dicht bij elkaar zijn aangeplant in de bermen, vormen ze hier en daar wel een gevaar voor de verkeersveiligheid, merkt minister Weyts op. Daarom dringt houtkap zich op. Weyts: "Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft in het verleden op verschillende plaatsen kunnen ondervinden dat er bomen op de rijbaan waren terechtgekomen. De dikwijls veel te hoog opgegroeide bomen zijn instabiel en vormen meer en meer een gevaar voor het verkeer. Hakhoutbeheer vermindert aanzienlijk de kans dat deze bij hevige wind of na zeer natte periodes zouden uitwaaien of omvallen."

Uit de cijfers van Weyts blijkt nog dat de kostprijs voor het hakhoutbeheer de voorbije jaren is opgelopen van 1,9 miljoen euro naar 3,9 miljoen euro.



  Nieuwsflash
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als rampLees meer
 
 
Versoepeling boetesysteem Mestbank Lees meer
 
 
Gloednieuwe website rond duurzame bemesting van aardappelen Lees meer
 
 
EU-lidstaten geven groen licht voor versoepelingen GLBLees meer
 
 
Pesticiden - Schadelijke gezondheidseffecten voor landbouwers Lees meer
 
 
Landbouwsites - Zonevreemde functiewijzigingen Lees meer
 
 
West-Vlaamse landbouwbedrijven - Stopzetting en opstartLees meer
 
 
2024 Beheerovereenkomst 3000 landbouwersLees meer
 
 
Nauwelijks aanvragen voor provinciale subsidies voor kustvaartuigen Lees meer
 
 
Lokale familiale landbouw wordt verdreven door Natuurpunt! Lees meer
 
 
Versoepelingen en administratieve vereenvoudigingen van het GLB in 2024 Lees meer
 
 
België haalt stemming over natuurherstelwet van agenda Lees meer
 
 
Toelating van Renure-meststoffen Lees meer
 
 
Planeet op rand van afgrond na warmste decennium ooitLees meer
 
 
Vlaamse peer verbazend sterk omringd door technologie Lees meer
 
 
Verhoogde kans op voetziekte in wintertarwe door natte najaar 2023Lees meer
 
 
Nieuwe IPM-checklist 2024 met extra driftreducerende technieken en doppen Lees meer
 
 
Vlaams Belang steunt juridische acties tegen goedgekeurd Ventilus-tracé Lees meer
 
 
Correct rekenen met dierlijke mest Lees meer
 
 
Plantenveredeling via nieuwe genomische technieken Lees meer
 
 
Herbekijk de recente studiedagen akkerbouw over suikerbieten- en aardappelteelt Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2024 invullen kan tot en met 30 april Lees meer
 
 
VLIF-steun voor productieve investeringen (vanaf 2023) VLIF-aanvraagperiodes 2024 Lees meer